annons
Hem » Artiklar » Förbättrat nödbromssystem för DAF

Förbättrat nödbromssystem för DAF

För att ytterligare förbättra fordons- och vägsäkerheten introducerar DAF Trucks ett förbättrat AEBS-system för alla sina LF-,CF- och XF-modeller: AEBS-3. Den tredje generationens avancerade nödbromssystem kan användas för fullständigt automatiserad nödbromsning för undvika kollisioner med både stillastående fordon och fordon i rörelse i hastigheter upp till 80 km/h. Det avancerade säkerhetssystemet erbjuds tillsammans med den adaptiva farthållaren och varningssystemet för frontalkrock.

För nästa generations AEBS-system använder DAF Trucks en dubbelradar med hög noggrannhet med sexton antenner (tidigare sju) för identifiering på nära och långt håll. Systemet har ett identifieringsområde  på upp till 250 meter (tidigare 200). Det möjliggör tidigare identifiering av potentiellt kritiska situationer. Det oöverträffade synfältet på 120° på nära håll (tidigare 50°) möjliggör tidigare identifiering av situationer där någon svänger in tvärt före, även i svåra väderförhållanden och i situationer med dålig sikt som dimma och lågtstående sol.

Nödstopp

AEBS används tillsammans med fordonsbromssystemet och -stabilitetssystemet. Ljudlarm, visuella larm och kraftiga bromspulser används till att varna föraren om förestående potentiella kollisioner. Om föraren inte reagerar initieras nödbromsning automatiskt för att undvika, eller minska effekten av, kollisioner med ett annat fordon.

Upp till 80 km/h

AEBS-3 kan användas för fullständigt automatiserad nödbromsning för att undvika kollisioner med både stillastående fordon och fordon i rörelse i hastigheter upp till 80 km/h. Det medför att DAFs nya AEBS-3 automatiskt minskar kollisionshastigheten så mycket som möjligt med föremål i rörelse och stillastående föremål framför fordonet om föraren är ouppmärksam på farliga situationer.

AEBS-3 är standard på alla DAFs LF-, CF- och XF-lastbilar. Lanseringen av den avancerade AEBS-3-tekniken visar igen att DAF Trucks tillhandahåller ”Pure Excellence”, även när det gäller säkerhet.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*