annons
Hem » Artiklar » Försäljningen av eldrivna Volvo FL och FE startad

Försäljningen av eldrivna Volvo FL och FE startad

Volvo Trucks tillkännager början av försäljningen av sina Volvo FL- och Volvo FE-elektriska lastbilar på utvalda marknader inom Europa och möter den ökande efterfrågan på hållbara transportlösningar i stadsmiljöer, meddelar Volvo i en pressrelease.

I avsaknad av avgasutsläpp och med minskade ljudnivåer erbjuder elektriska lastbilar en enorm potential i stadsområden. För det första gör de låga ljudnivåerna det möjligt att utföra leveranser och avfallshantering på tidiga morgnar, sena kvällar eller till och med på natten, vilket hjälper till att förbättra transportlogistiken och minska trängseln under topptimmarna. För det andra, med bättre luftkvalitet och mindre buller, skapar elektriska lastbilar nya möjligheter för stadsplanering och väginfrastruktur. En eldriven lastbil kan till exempel användas vid inomhuslastning och i miljözoner.

– Global urbanisering kräver stadslogistik och lastbilstransporter med nollutsläpp och mindre buller med ökande krav på snabba leveranser. Med Volvo FL Electric och Volvo FE Electric kan vi uppfylla både de starka miljökraven liksom de höga kommersiella kraven från våra kunder, säger Jonas Odermalm, VP Product Line Electromobility.

En utmaning är att maximera nyttolasten samtidigt som man optimerar räckvidden.

– Volvo Trucks lösningar kommer att baseras på enskilda affärsbehov som tar hänsyn till ett antal parametrar, såsom körcykler, lastkapacitet och ruttanalys, för att använda batterikapaciteten på ett så effektivt sätt som möjligt, fortsätter Jonas Odermalm.

Volvo FL Electric och Volvo FE Electric utvecklades i nära samarbete med utvalda kunder som verkar i Göteborg. Återkopplingen har varit mycket positiv, och förarna som är inblandade i samarbetet är särskilt imponerade av den drivlinans smidighet och snabba respons, sömlösa accelerationen och hur tyst lastbilarna är.

– Även om kundåterkopplingen har varit positiv, förklarar Jonas Odermalm, erkänner vi att laddningsinfrastruktur fortfarande är under utveckling i de flesta städer och vi arbetar tillsammans med både offentliga och privata partners för att komma överens om en långsiktig strategi för utbyggnad av laddning infrastruktur. Men det är tydligt att takten i utvecklingen av laddningsinfrastrukturen måste öka.

Att ta itu med klimatförändringarna kräver tillgång till flera drivlinjeteknologier.

– Elfordon, laddade med el från förnybara källor, är verkligen ett kraftfullt steg mot en mer hållbar stadsutveckling. Det kommer dock inte att finnas en enda energikälla som tar upp klimatförändringar och alla andra miljöfrågor. Olika typer av transporter kräver olika typer av drivlinelösningar, avslutar Jonas Odermalm.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*