annons
Hem » Artiklar » Första Scania 540 S rullar i Danmark

Första Scania 540 S rullar i Danmark

Scanias kraftfullaste 13-liters 6-cylindriga dieselmotor har nu överträffat de minsta V8: orna när det gäller hästkrafter, och den matchar också de små V8: orna när det gäller vridmomentet. Den nya, kraftfulla motorn har också andra funktioner som kan påverka valet av motor för de som köper Scania för de tunga uppgifterna. Scania Danmark berättar i ett pressmeddelande om ett åkeri som var först med nya motorn.

Danska DanBred P / S, som årligen transporterar flera tusentals danska uppfödningsgrisar från danska grisuppfödare till jordbrukare över hela Europa, undertecknade förra året en order på drygt ett dussin nya Scania med 520 hk V8, den stora S-hytten.

Alla var nöjda, men när de första bilarna levererades uppstod omedelbart ett problem.  DanBreds slutna släpvagnar för att transportera värdefulla avelsgrisar behöver stora mängder el till bland annat fläktarna som ska förse grisarna med frisk, filtrerad luft under transporten i de stängda släpvagnarna för att säkerställa djuren välfärd. Den utmaningen har tidigare lösts genom att montera en extra generator på motorn, men Scanias nya V8-motorgeneration är utformad så kompakt att det skulle bli en dålig lösning.

Det går åt mycket ström till trailern

Vad göra?

DanBred valde istället den senaste versionen av Scanias välkända motor i 13-liters-serien, där utrymmet runt motorn enkelt ger plats för en extra generator. Och det utan att kompromissa med hästkrafter och vridmoment jämfört med 520 V8.

– När vi hörde att det fanns en ny 540 hk-version av den 6-cylindriga radmotorn på väg från vår vanliga försäljningskonsult William Madsen på Scania i Århus fick han uppdraget att få tag på en, säger Ulrik Møller, logistikchef på DanBred. Han lyckades få fram en bil i pre-serien och få den snabbt levererad, och redan en vecka efter leveransen körde vi bilen.

– Vi har nu haft den nya Scania 540 S i över en månad och den har redan kört 18 000 km. Det har fungerat riktigt bra, fortsätter han.

På DanBred består flottan av åtta högkvalitativa vagnar för transport av avelssvin av hög kvalitet över hela Europa. Leveranserna sträcker sig från Italien i söder till Finland i norr och från Spanien i väster till Ryssland i öst, och nästan alla länder däremellan. Det ger en årlig körsträcka på upp till 175 000 km, med kravet på optimal tillförlitlighet och bränsleekonomi – två områden där den nya 540 är i framkant.

Utvecklar och effektiviserar

– Vi utvecklar ständigt vår flotta med nya lösningar som gynnar både transporteffektivitet och grisarnas välbefinnande. Vi bygger för närvarande en serie nya, stängda släpvagnar som kräver ännu mer kraft än våra nuvarande, och här räcker inte ens två generatorer, förklarar Ulrik Møller.

– Istället fokuserar vi på det nederländska TRS-systemet, där en särskilt kraftfull, extern generator drivs av dragbilens motor och kan leverera ännu större mängder kraft till ventilationssystemet, fortsätter han.

Med övergången till det nya TRS-systemet kunde DanBred i princip återvända till de populära V8: orna, som förarna så mycket uppskattar, men det blir inte så.

– Naturligtvis monterar vi TRS-systemet på V8: orna, som vi lyckades få levererade enligt den ursprungliga beställningen. Men med Scanias nya 6-cylindriga motor på 540 hk har förarna minst lika mycket dragkraft som de små V8: orna. Samtidigt minskar vi vikten och kan öka nyttolasten och minska dieselkostnaderna. Detta gör Scanias kraftigste 6-cyl. motor på 540 hk vår favoritmotor i framtiden, säger Ulrik Møller.

Fakta om Scanias nya 6-cylindriga kraftpaket, Scania DC13-166, 13-liters 6-cylindrig radmotor

Max effekt: 540 hk vid 1.800 rpm.

Max vridmoment:2.700 Nm v. 1.000-1.300 rpm.

Viktbesparing jämfört med Scania DC16-116 V8-motor på 520 hk: ca. 375 kg

Miljöteknik Euro 6: ren Selektiv katalytisk reduktion (SCR) Bränsletyper: diesel, biodiesel (t.ex. FAME) och HVO

 

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*