annons
Hem » Artiklar » Grova KoV-brott ger sanktionsvärde på 5,6 miljoner kronor
anonym, motorväg, dragbil,
Arkivbild; personer/fordon på bild har inget med artikeln att göra. Foto: Ralph Andersson

Grova KoV-brott ger sanktionsvärde på 5,6 miljoner kronor

Ett åkeri i Göteborgs kommun har skrapat samman sanktionsavgifter till ett sammanlagt värde av 5,6 miljoner kronor. Detta efter ett stort antal grova brott mot kör- och vilotiderna. Enligt Transportstyrelsen har åkeriets chaufförer bland annat kört på annans förarkort vid 178 tillfällen. Med hänsyn till gällande regelverk för sanktionsavgifter och åkeriets årsomsättning stannar Transportstyrelsens krav dock på – förhållandevis blygsamma – 256 270 kronor.

Transportstyrelsen gjorde en företagskontroll av det aktuella åkeriet för perioden augusti och september 2019. Kontrollen visar att chaufförerna som kört för åkeriet mer eller mindre systematiskt brutit mot kör- och vilotiderna. Åkeriet hade under den aktuella perioden fem anställda chaufförer och hyrde in ytterligare 28 chaufförer från Rumänien. Förutom att chaufförerna kört på annans förarkort vid 178 tillfällen konstaterar Transportstyrelsen även:

108 tillfällen då diagramblad eller förarkort tagits ut när detta inte varit tillåtet.

81 tillfällen då den reducerade dygnsvilan varit otillräcklig

72 tillfällen då dygnsvilan varit otillräcklig

51 tillfällen då körtiden varit mer än 4,5 timmar

Vid fyra tillfällen har åkeriets transporter stoppats av polis som då konstaterat att chaufförerna kört på annans förarkort. Transportstyrelsen gör dock bedömningen att flera chaufförer använder sig av både sitt eget och annans förarkort för att kunna klara av att hålla sina kör- och vilotider, något man ser mycket allvarligt på.

Transportstyrelsen kan exempelvis se att fem förarkort aldrig använts hela arbetsdagar utan nästan alltid i slutet av kördagen (sent på kvällen eller tidig morgon). Dessa förarkort har bara använts i anslutning till en och samma chaufför och bytena mellan förarkorten sker inom en minut – och i vissa fall även samtidigt som fordonet körs. Transportstyrelsen kan även se att användningen av ytterligare ett förarkort sker när chauffören har slut på körtid eller då behov finns av rast eller vila.

Man konstaterar även att förarkorten till fem chaufförer som kört lastbilar med analoga färdskrivare samtidigt registrerats i andra fordon.

En vidare undersökning visar även att ingen av de 28 chaufförerna åkeriet hyrde in från Rumänien varit registrerade i utstationeringsregistret.

Räkenskapsåret 2019-05-01 – 2020-04-30 hade åkeriet en årsomsättning på 25 627 053 kronor. Ärendet har vunnit laga kraft.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*