annons
Hem » Artiklar » Helgläsning om tekniken bakom Volvos eldrivna lastbilar

Helgläsning om tekniken bakom Volvos eldrivna lastbilar

Volvo Lastvagnar är redo att vara katalysator för ett snabbt byte till mer hållbara transporter och ett stort uppsving i elektrifiering av tunga vägtransporter, genom sina nyligen lanserade lastbilar Volvo FH, FM och FMX Electric. Tack vare banbrytande teknologi som delas på gemensamma plattformar, är de mycket väl anpassade för ett stort urval olika transportuppdrag. Det möjliggör en enklare start för åkerier och transportföretag att påbörja sin elektrifieringsresa.

Volvo FMX Electric

Med försäljningsstarten av de nya helelektriska lastbilarna Volvo FH, FM och FMX kan Volvo Lastvagnar nu erbjuda kunder ett totalt utbud av sex batterielektriska lastbilsmodeller. Serieproduktionen av de nya tunga lastbilarna kommer att dra igång med dragbilar under andra halvan av 2022, och senare jämnlastbilar i början av 2023.

De nya tunga ellastbilarna för regionala transporter och anläggning har en bruttovikt på upp till 44 ton och kommer med två alternativa chassihöjder, med hjulbaser från 3800 till 6700 mm och en blandning av två-, tre- eller fyr-axliga kombinationer.

– Byggda på samma mycket framgångsrika plattform som deras motsvarande diesel- eller gasvariant, ger våra nya ellastbilar stor flexibilitet och förmågan att möta ett brett transportbehov, säger Jonas Odermalm, Produktstrategichef för elektromobilitet på Volvo Lastvagnar.

Tre motorer i kombination med I-Shift ger enastående drivlina

Tre elmotorer kopplas ihop med Volvo Lastvagnars välbeprövade I-Shift växellåda med en unik ny växlingsstrategi som är optimerad för eldrift. Tillsammans formar motorerna och I-Shift en kraftfull eldrift som erbjuder en oöverträffad högeffektiv körbarhet – med en kombinerad elmotoreffekt på 490 kW (666 hk) och ett vridmoment från växellådan på upp till 28.000 Nm.

– Eftersom lastbilen alltid startar i den högsta möjliga växeln, uppnås energieffektivitet och besparingar tack vare minimerat antal växlingar. Samtidigt är förstås låga växlar tillgängliga för branta backar eller i startsituationer som kräver ytterligare dragkraft och kontroll, berättar Jonas Odermalm.

För kraftuttag, PTO, finns tre olika valmöjligheter för att möta kunders olika behov: ett elektriskt (40 kW), ett elektromekaniskt (70 kW) och ett växellådsmonterat (150 kW).

Nästa generations batterier med hög energitäthet

De nya batterierna med hög energitäthet använder den senaste generationen litiumjon-cell-teknologi och kommer att sättas samman i en av Volvos produktionsanläggningar. En ellastbil med sex batteripack har en nominell kapacitet på 540 kWh, vilket ger en räckvidd på upp till 300 km*.

Flexibel och snabb laddning

Lastbilarna erbjuder två laddningsmöjligheter: AC-laddning upp till 43 kW, vilket är idealiskt för laddning över natten, eller den mycket snabbare DC-laddningen upp till 250 kW. Det är mycket användbart till exempel vid skiftkörning eller laddning av lastbilen under lunchpaus, för att tillföra extra räckvidd. Med en 250 kW DC-laddare är det möjligt att ladda upp till 80 procent av batterikapaciteten på mindre än 90 minuter**.

Volvo FH Electric

Smidig övergång till elektromobilitet för kunder

Utöver eldrivna lastbilar erbjuder Volvo Lastvagnar även ett komplett ekosystem av tjänster, underhåll och finansieringslösningar. De är speciellt framtagna för att åkerier och transportföretag på ett smidigare och snabbare sätt ska kunna göra en övergång till elektrifierade transporter.

– För våra kunder är det viktigt att övergången till batterielektriska lastbilar kan ske gradvis och så smidigt och enkelt som möjligt. De kommer att ha en blandad flotta med olika drivlinor under många kommande år och de kan fortsätta använda system som till exempel Dynafleet och samma tjänsteleverantör för alla sina Volvolastbilar. Drivlinan kan skilja sig åt, men resten är mycket lika, vilket gör övergången till ellastbilar både sömlös och logisk, sammanfattar Jonas Odermalm.

Volvo FM Electric

Volvo Lastvagnars utbud av eldrivna lastbilar:

  • Volvo FH Electric, för regionala transporter och transporter mellan städer.
  • Volvo FM Electric, en mångsidig lastbil för tunga lokala transporter och regional distribution.
  • Volvo FMX Electric, för renare och tystare anläggningstransporter.
  • Volvo FE Electric, för lokal- och stadsdistribution, samt renhållning.
  • Volvo FL Electric, för lokal- och stadsdistribution.

Utbudet inkluderar också Volvo VNR Electric för den nordamerikanska marknaden.

* Den aktuella räckvidden kan variera beroende på många faktorer, såsom hastighet, användande av farthållare, fordonets specifikation, lastvikten, topografi, förarens erfarenhet, underhåll av lastbilen och väderförhållanden.

** Laddtider kan variera beroende på yttertemperatur, typ av laddutrustning, fordonets specifikation, aktuell batteritemperatur, batteriernas skick och batterinivå innan laddning. 

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*