annons
Hem » Artiklar » Högt tryck inom livsmedel – katastrof inom restaurang
Det är högt tryck för många av de åkerier som servar dagligvarubranschen.

Högt tryck inom livsmedel – katastrof inom restaurang

Covid-19-epidemin har mer eller mindre lamslagit Sverige och resten av världen. I princip alla branscher har påverkats på ett eller annat sätt – inte minst inom transportnäringen. Att lastbilen håller Sverige rullande är ett välkänt faktum vilket man inte minst ser bevis på i dessa kristider. Men vad händer om det är Sverige som stannar? Här är två röster från den nu så ovanliga vardagen.

Långa arbetsdagar och högt tryck är den nya vardagen för Fredrik ”Bagaren” Jansson. Han kör för Meyer Logistics Sverige AB i Halmstad och levererar livsmedel till södra Sveriges Lidl-butiker. Sedan covid19-epidemin slog till i Sverige har han haft bråda dagar på jobbet.

Det är bråda dagar för Fredrik ”Bagaren” Jansson och många av hans kollegor som kör ut livsmedel till landets butiker.

— Det har lugnat ner sig något nu men hela förra veckan och veckan innan det hade vi ett tryck som liknar det vi har runt midsommar och jul. Det har varit långa arbetsdagar och fulla lass till butiker som vanligtvis inte har det.

Lastbilen Fredrik kör är ett 25,25-ekipage så fulla lass innebär 51 pallar.

Fredrik har kört för Meyer i åtta år och något liknande det han upplever nu har han aldrig varit med om tidigare.

— Nej, aldrig. De har frågat om jag kan hoppa in nu på fredag som är min fridag men jag var tvungen att säga nej. Det har varit påfrestande de här dagarna.

Det är förstås hamstringen som följde på larmrapporterna om covid19 som ligger bakom det ökade trycket för många av dem som kör livsmedel till landets butiker. En annan följd av viruset är tvärniten för restaurangbranschen. Även detta påverkar transportbranschen. Robin Simon som driver Simons Åkeri AB i Malmö är en som drabbats.

Åkaren Robin Simon har drabbats negativt av tvärniten inom restaurangbranschen till följd av covid19. (Arkivbild)

—Jag skulle vilja säga att det är katastrof. Jag har två bilar som kör till restauranger och kiosker och båda två står i princip stilla nu, säger han.

Simons åkeri har elva anställda och nio bilar.

Det är dock inte bara minskade transportvolymer som påverkar Robins åkeri negativt. Folkhälsomyndigheten råd om att stanna hemma vid minsta tecken på symptom relaterat till covid19 har gjort att fler chaufförer än normalt sjukskrivit sig. Detta kan i och för sig lindra effekten av minskade körningar – men ställer ändå till det.

— Vi försöker pussla ihop det men det är inte så lätt när man har ett litet åkeri och man får ett samtal på morgonen från ett par chaufförer om att de är sjuka.

Än så länge har Robin inte behövt permittera någon personal men han känner oro inför framtiden.

— Jag har kämpat i över tre år för att bygga upp mitt åkeri, så är man tillbaka på ruta ett på bara några dagar, säger han uppgivet.

Han hoppas nu att covid19-krisen ska passera så snart som möjligt så att han kan få fortsätta bygga sitt åkeri.

Leveranserna till restaurang, hotell och kiosker har mer eller mindre stannat av. (Arkivbild)

 

Sveriges Åkeriföretag har gjort en undersökning om situationen för landets åkerier. Läs den här:

Arbetsmiljöproblem för lastbilsförare i coronas kölvatten  

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*