annons
Hem » Notiser » Klart med skärpta regler för cabotagetrafik

Klart med skärpta regler för cabotagetrafik

Under torsdagsmorgonen stod det klart att Europaparlamentet säger ja till vägpaketet, som innehåller nya regler för ordning och reda på Europas vägar, bland annat skärpta regler för cabotagetrafik.

– Äntligen, nu har vi sparkat bollen helt i mål, säger Johan Danielsson (S), säger Johan Danielsson, gruppledare för den socialdemokratiska gruppen i transportutskottet i ett pressmeddelande.

En majoritet av ledamöterna röstade bort alla försök att stoppa den överenskommelse som förhandlats fram mellan medlemsländerna och parlamentet.

– De nya reglerna innebär ett stopp för det skitföretagande som fått breda ut sig på svenska och europeiska vägar. Nu blir det stopp för affärsmodeller som bygger på dumpade löner och villkor, säger Johan Danielsson.

Under tre års tid har Europaparlamentet behandlat frågan. Vägpaketet innehåller tre lagförslag: utstationeringsregler i vägtransportsektorn, kör- och vilotider för chaufförer och regler för utländska företag som kör tillfälliga inrikestransporter i andra EU-länder – så kallade cabotagetransporter.

– In i det sista har motståndarna, som framförallt utgjorts av länderna i Östeuropa, försökt urvattna och till och med stoppa hela överenskommelsen. Men med goda argument vann vi den kampen. Det här kommer att städa upp transportmarknaden enormt mycket. Förutom bättre regler har vi dessutom fått verktyg som är helt nödvändiga för att vi ska kunna kontrollera efterlevnaden av de nya reglerna, konstaterar Johan Danielsson.

Det paket som antagit innebär bland annat skärpta regler för cabotagetrafik. Efter en cabotageperiod i ett land krävs nu en avkylningsperiod innan lastbilen får återvända hem. Dessutom ställs krav på att lastbilen ska återvända till hemlandet var åttonde vecka.

De regler som antagits innebär också att lättlastare i internationell trafik ska omfattas av samma regler som tyngre fordon. Dessutom ställs krav på nya smarta färdskrivare som gör det lättare för polisen att se hur lastbil kört då den stoppas för kontroll.

Inom kort kommer lagtexten föras in i EU:s officiella tidskrift. Därefter dröjer det 18 månader innan de flesta nya reglerna träder i kraft. I en del fall tillkommer en övergångsperiod och det gäller då bland annat de skärpta reglerna för lättlastare. 

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*