annons
Hem » Notiser » Konkurrensen från cabotage ökar kraftigt i Norge

Konkurrensen från cabotage ökar kraftigt i Norge

Från 2015 till 2016 har andelen norska åkerier som förlorar uppdrag till följd av cabotage ökat. Den största andelen finns inom fjärrtrafiken, men även åkerier med mer lokala transporter har drabbats. Det visar en undersökning från NLF (Norges lastbilsägarförbund).

Bland åkerierna med nationella och internationella fjärrtransporter säger 43 procent att de upplever att de förlorat uppdrag på grund av cabotagetrafiken. Enligt NLF är detta en kraftig ökning sedan mätningarna 2015 då det var 29 procent som gav samma svar.

– Detta är ännu en signal om att myndigheternas översikt över cabotageproblemet verkligen saknas. Det råder ingen tvekan om att omfattningen av cabotage är mycket högre än vad myndigheterna tror, säger vd Geir A. Mo i ett pressmeddelande.

Även bland lokala lastbilscentraler märker man av en högre konkurrens från utländska åkerier. 2015 uppgav 15 procent att de förlorade uppdrag på grund av cabotagetrafiken. 2016 hade andelen ökat till 31 procent.

Precis som i Sverige finns det i Norge en oro för EU-kommissionens förslag för nya gemensamma regler för åkerinäringen i Europa. NLF befarar att förslaget kan öka gapet mellan pris och kvalité.

– Som förslaget ser ut kommer det bland annat vara möjligt att köra fritt i Norge i fem dagar, och för att få tillträde till marknaden krävs det bara en mikroskopisk last över gränsen. Detta är inte bra verken för konkurrenssituationen, för trafiksäkerheten eller för miljön, säger Geir A. Mo.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*