annons
Hem » Notiser » Körde på chefens förarkort under ”vilan”

Körde på chefens förarkort under ”vilan”

Den ”fusksäkra” digitala färdskrivaren är inte lika säker som de svenska myndigheterna trott. Överingenjör Poul-Erik Christensen, vid Statens Vegvesen i Norge, menar till och med att det är lättare att lura den digitala skrivaren än den gamla analoga.

En skandal som först avslöjades i Statens Vegvesens egna tidning i Norge har nu också uppmärksammats i norsk TV2. Det hela började med att man stoppade en polsk lastbil vid gränsstationen i Svinesund.
    
    En första kontroll som gjordes av chaufförens körtid visade att lastbilen flyttades 350 km medan chauffören hade vilotid.
    
    – Han förklarade det med att hans chef tillfälligt dykt upp och kört lastbilen medan han sov i sängen, säger Poul-Erik Christensson till TV2.no.
    
    En mer ingående kontroll visade att bilen hade förflyttat sig 440 km medan chauffören vilade.
    
    – Bilen hade i det närmaste gått i ett i över två dygn. Jag misstänker att chauffören hade med sig chefens förarkort och byter när den egna körtiden är slut, fortsätter Christensen.
    
    Han menar att det nya digitala systemet gjort det lättare att manipulera med färdskrivaren.
    
    – Det fuskas som aldrig förr och vår möjlighet att kontrollera detta är nära en parodi. Vi behöver ett mycket bättre system för att göra en effektiv kontroll.
    
    Polisen i Norge uppges vara bekymrade över att flera utländska chaufförer har falska förarkort då de kör i Norge.
    
    – Globaliseringen gör att fler utländska aktörer kommer in och antalet resande till Norge har ökat. I kölvattnet av det ökar också antalet falska dokument, säger Tom Erik Gruttulsrød som är chef för Kriminalenheten i Østfold polisditrikt.
    
    Bruk av andras förarkort är dock bara en av de fuskmetoder som brukas. En annan är montering av magnet som lurar impulsgivaren på lastbilens växellåda.
    
    – Det gäller i lika stor utsträckning norska chaufförer och norska vagntåg. Det är enkelt att köpa en magnet på Claes Ohlsson och montera den så att den manipulerar systemet, säger Poul-Erik Christensen.
    
    Thomas Morell som är chef för Sveriges Åkeriföretag i Skaraborg är inte förvånad över det som nu uppmärksammas i Norge.
    
    – I Sverige tror myndigheterna att den digitala färdskrivaren är omöjlig att manipulera. Så är inte fallet.
    
    Thomas berättar att han haft flera diskussioner med poliser som sagt att utländska åkerier sköter sig och att svenska chaufförer inte klarar en så enkel sak som att registrera start- och slutland.
    
    – Alla utländska chaufförer fuskar inte, men skälet till att man inte upptäcker dem som gör det är att de i grunden har bättre kunskaper i hur systemet är uppbyggt än vad dem som ska kontrollera systemet har.
    
    Fusk med dubbla förarkort är svårt att upptäcka vid kontroll längs vägen och i de skrivbordskontroller som Transportstyrelsen gör finns det i dagsläget inga rutiner för att kontrollera körda timmar mot exempelvis lönelistor.
    
    

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*