annons
Hem » Artiklar » Kyl & Frysexpressen och Lundstams ansluter till EthaDrive

Kyl & Frysexpressen och Lundstams ansluter till EthaDrive

Utrullningen av Scaniafordon inom ramen för innovationsklustret EthaDrive fortsätter. Denna gång är det logistikföretaget Kyl & Frysexpressen Nord AB och Lundstams åkeri som satsar på det förnybara drivmedlet etanol ED95 för sina transporter.

Kyl & Frysexpressen Nord AB har fokuserat på temperad logistik sedan starten i början på 90-talet. Idag omsätter bolaget 700 miljoner och har cirka 200 anställda. Företaget förser Norrland med livsmedel och verksamheten sträcker sig från Gävle till Kiruna. Med terminaler i Sundsvall, Östersund, Umeå, Skellefteå och Luleå och kunder som ICA, Coop, Dagab, Martin & Servera, Menigo och Arla uppfyller de uppdraget varje dag.

Kyl och Frysexpressen Nord är systerbolag till Kyl och Frysexpressen i Mälardalen, som under flera år har haft etanollastbilar i sin flotta. För Kyl & Frysexpressen Nord är det den första etanollastbilen som nu rullar ut med Sundsvall som bas.

– Vi har valt att gå med i EthaDrive för att fossilfria lösningar är en ren överlevnadsfråga, ska vi vara relevanta i framtiden så måste vi vara med i denna typ av utvecklingsprojekt. Vi vill vara en del av lösningen. Vi vill öka vår egen kunskap och erfarenhet hur det funkar att ha en etanolbil med ED95 rullande i vår produktion och vi vill också signalera till omvärlden att vi faktiskt gör något och vår resa till att bli fossilfria har börjat, säger Jon Widell, vd för Kyl & Frysexpressen, i ett pressmeddelande.

Lundstams är ett familjeföretag som startades redan 1949. Företaget erbjuder återvinningstjänster kopplat till de flesta kategorier av avfall och de arbetar primärt med företagskunder. En del av verksamheten innefattar kommunala uppdrag som insamling av hushållsavfall och drift av återvinningscentraler.

– För oss är det är absolut nödvändigt att minska klimatavtrycket från transporter. Vår utmaning ligger i att utveckla och välja rätt typ av fordons- och drivmedelslösningar. Branschen präglas av stora investeringar och av produkter med en lång livslängd, både tekniskt och ekonomiskt, säger Fredrik Hedström som är transportchef hos Lundstams.

– Vi hoppas öka vår kunskap om vad etanoldrift innebär ur ett antal perspektiv. Vi behöver förstå vilka effekter det har på bland annat miljö, ekonomi, underhåll och livslängd hos fordonen, säger han om varför man valt medverka i EthaDrive.

Fakta EthaDrive:

EthaDrive är ett samverkansprojekt som ger transportköpare och åkare möjlighet att i sin dagliga verksamhet prova lastbilar som körs på ED95. Tillsammans erbjuder lastbilstillverkaren Scania och drivmedelleverantörerna Lantmännen Agroetanol och Sekab BioFuels & Chemicals, som står bakom projektet, en paketlösning med leasing av fordon, drivmedel och tankstationer.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*