annons
Hem » Artiklar » Lättlastare med bränslecell

Lättlastare med bränslecell

Under 2021 inför Citroën en ny energiform till sina transportbilar där man kombinerar batteri och bränsleceller. Först ut är nya Citroën ë-Jumpy Hydrogen.Den nya tekniken möjliggör enligt ett pressmeddelande elektrisk körning i över 300 km och tankning på bara några minuter. Citroën ë-Jumpy Hydrogen är en eldriven transportbil som är utrustad med både laddningsbara batterier och en bränslecell som genererar elektricitet. Bilen drivs av två energikällor – en 45 kW bränslecell som producerar elektricitet genom förbrukning av vätgas, samt ett batteri på 10,5 kWh, som agerar som 50 km reservräckvidd. Om vätgastanken blir tom övergår driften automatiskt till det elektriska batteriet för körning till närmaste drivmedelsstation.

Citroën ë-Jumpy Hydrogen har en räckvidd på över 400 km enligt WLTP och är utrustad med en trecylindrig vätgastank som är placerad tillsammans med batteriet under förarsätena, vilket innebär att de inte inskränker på den invändiga volymen eller på lastförmågan. Denna teknik möjliggör också påfyllning av vätgas på under tre minuter och därmed en omedelbar återställning av räckvidden.

Batteriet i Citroën ë-Jumpy Hydrogen laddas automatiskt genom elektricitet som genereras från bränslecellen. Det kan också laddas som vanligt vid en laddningsstation och även delvis genom energiåtervinning vid fartminskning.

Kombinationen av energikällor gör nya Citroën ë-Jumpy Hydrogen till en transportbil som under körning släpper ut noll CO2 och därmed inte begränsas av miljözoner. De första transportbilarna väntas bli tillgängliga för kunder i Europa under hösten 2021.

 

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*