annons
Hem » Notiser » Logistiksamarbete minskar företags koldioxidutsläpp

Logistiksamarbete minskar företags koldioxidutsläpp

Distributionsföretaget CHEP har nyligen inlett ett samarbete med hygienbolaget Kimberly-Clark som står bakom varumärken som Kleenex och Huggies. Samarbetet innebär att företagen delar transporter mellan Tjeckien och Storbritannien, vilket minskar antalet tomma transportkilometer med cirka 10 procent enligt ett pressmeddelande.

Att kontinuerligt förbättra och optimera företags logistiklösningar är stora och viktiga steg för att minska transporternas klimatpåverkan skriver CHEP i pressmeddelandet. För att kunna göra det krävs såväl logistisk planering som samarbete. Som nybliven aktiv medlem kommer Kimberley-Clark att dela transporter mellan Storbritannien och Tjeckien med CHEP.  SmartWay Logistics, Kimberly-Clarks transportsamordnare, ska överse de två transportflödena så att lastbilar inte körs tomma eller står stilla, vilket kommer att öka produktiviteten för båda transportföretagen. I genomsnitt kommer båda företagen att dela tre lastbilar om dagen.

– Vi på Kimberly-Clark har försökt minska växthusgasutsläppen och klimatpåverkan från vår supply chain. Lösningar för hållbara transporter, som det här projektet, kan minska antalet tomma mil och därmed även utsläppsmängderna och samtidigt hjälpa oss att uppnå våra globala hållbarhetsmål för energi och klimat. Vi är därför mycket entusiastiska över samarbetet, säger Mark Lowe, Kimberly-Clarks chef med ansvar för transporter i Europa.

Det här trepartssamarbetet beräknas leda till en minskning av koldioxidutsläppen med 70 ton per år, liksom mycket färre tomma transporter som i sin tur i slutänden ger rejält minskade fraktkostnader för både Kimberly-Clark och CHEP.

– I vårt program för att minska antalet tomma transporter i Europa ingår över 210 företag. Inga svenska företag ingår än så länge, men vi räknar med att det kommer att ske framöver. Projekten som har inletts har lett till att koldioxidutsläppen minskat med 4 700 ton de senaste tolv månaderna och samtidigt levererat betydelsefulla ekonomiska fördelar till alla parter, säger Magnus Bååthe, Sälj- och Marknadschef CHEP Sverige.

En kommentar

  1. Detta är progressivt miljöarbete drivet av ekonomisk vinning. RFEM är ett tänkbart verktyg för att ytterligare öka drivkraften för att effektivisera transporterna. RFEM, till skillnad från Co2-klassning, syftar till att basera beskattningen på faktisk förbrukning per ton-km.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*