annons
Hem » Notiser » Lyft boggi möjlig orsak till dödsolycka

Lyft boggi möjlig orsak till dödsolycka

I söndags eftermiddag omkom en 49 årig estländsk lastbilschaufför i en singelolycka på E6 mellan Tanumshede och Strömstad. Enligt uppgifter på söndagen hade lastbilen kört in i mitträcket och vält. Dragbilen kanade sedan in i ett betongfundament och polisen misstänker att lastbilschauffören omkom omedelbart.

Ekipaget var lastat med tomglas som krossades och spreds över vägbanan. E6 blev till följd av olyckan avstängd på platsen fram till in på natten mot måndag.

Någon officiell förklaring till olyckan finns ännu inte. Enligt polisens preliminära undersökning var ekipaget i god kondition, lika så vägbanan. Några anmärkningar på kör- och vilotiderna finns inte heller.

– Så vitt vi kan se i nuläget verkar allt vara i sin ordning. Vi har dock inte analyserat färdigt färdskrivaren så hur det ser ut med hastigheten vet vi ännu inte, säger förundersökningsledare Thord Persson på trafikpolisen i Vänersborg.

Man kommer även göra en rättsmedicinsk undersökning av chauffören för att se om denne varit påverkad av droger eller alkohol, eller om det kan finnas en sjukdomsorsak till olyckan.

Det finns dock indikationer som tyder på att det kan vara den mänskliga faktorn som ligger bakom olyckan. På bilder från bärgningen kan man se att dragbilen, en treaxlig DAF, har lyft boggi. Enligt Thord Persson misstänktes detta vara gjort i samband med bärgningen, men så är inte fallet.

– Nej, vi har inte lyft någon boggie. Bilen körde så, säger Ingvar ”Bamse” Wiik vid Highway Service Bärgaren AB till Trailer.se.

En chaufför, med mångårig erfarenhet av dragbilskörningar, säger till Trailer att detta inte är ett brukligt förfarande.

– Tomglas är rätt tungt, då kör man med boggin nere. Det blir väldigt svajigt med boggin uppe, säger chauffören.

Att det var svajigt bekräftas av vittnesuppgifter.

– Enligt vittnen vi varit i kontakt med hade lastbilen precis gjort en omkörning när ekipaget började vobbla. Sedan välte trailern och drog med sig dragbilen, säger Thord Persson.

Thord Persson kan inte uttala sig om hur ekipagets stabilitet påverkats av den lyfta boggin, men finner uppgiften intressant.

Chauffören som Trailer varit i kontakt med förstår inte hur någon kan köra med boggin upp i detta fallet.

– Antingen har han inte haft en aning om vad han sysslade med, för man glömmer inte sänka boggin, eller så var det ett dumt försök att spara pengar, säger han.

I nuläget går det inte heller att utesluta att det föreligger tekniska fel till varför inte boggin var sänkt. Detta är något den fortsatta polisutredningen eventuellt kommer ge svar på.

Tidigare artikel i ämnet: Lastbilschaufför död efter olycka

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*