annons
Hem » Artiklar » MAN satsar på skogsåkaren

MAN satsar på skogsåkaren

Tyska MAN ser skogsbruket i Europa som en allt viktigare marknad. Därför ställer de ut ett anta fordon som är intressanta för skogsåkare på skogsmässan Elmia Wood 2017 på det nya området Load & Transport, som samlar allt som rör logistiken från skogen till industrin. MAN visar bland annat GPS-styrd växling som en nyhet.

– Vårt fokus är bättre ekonomi för skogsåkerier, säger John-David Schnackenberg, segmentschef för skogsbruk på MAN.

Storsatsning med nyheter

Det är premiär för MAN:s medverkan på mässan, men fabrikatet är inte okänt i de nordiska skogarna. På hemmaplan i Tyskland är bilarna en vanlig syn. Och nu har man bestämt sig för att satsa hårdare i segmentet.

– De stora nyheterna på mässan blir förbättrade drivlinor. Bland annat visar vi en motor som klarar de allra senaste miljökraven, Euro 6 C, avslöjar John-David Schnackenberg.

Till Elmia Wood kommer MAN med 3 eller 4 fordon. Dessutom ska en bil finnas i krantillverkaren Epsilons monter. Det blir tre modeller, dels de tunga lastbilarna TGS och TGX, dels den nya familjemedlemmen TGE som är en transportbil i klassen 3,5-5 ton. Den bygger på Volkswagen Crafter, utsedd till Van of the year 2017, i proffsigare utförande med fler användningsområden.

GPS-styrd växling och uppgraderade motorer

Två förbättrade motorer ska presenteras. Det är D26 som numera klarar de hårdaste europeiska miljökraven samt D38, en 15-liters rak sexa på 640 hk och ett vridmoment på 3 000 Nm. Båda modellerna har efter uppgradering fått ytterligare 20 hästkrafter vardera.

Bilarna levereras med manuell eller automatisk växellåda, MAN TipMatic TX. Konstruktionen syftar till att sänka åkarens kostnader och förbättra arbetsmiljön. En av nyheterna är att växlingen styrs med hjälp av GPS.

– Bilen vet i förväg att det kommer en uppförsbacke och ställer in rätt växel för optimalt varvtal, ger John-David Schnackenberg som exempel på nyttan med GPS-styrd växellåda.

Drift på bakhjul eller alla axlar

På Elmia Wood visar MAN även en treaxlig bil med HydroDrive och styrbar stödaxel. MAN introducerade Hydrodrive för tio år sedan. Det är hydrostatisk drift av framhjulen, som kopplas in vid behov i hastigheter upp till 28 km/h. I normalfallet är ett hjulpar drivande, vilket ger bästa bränsleekonomi, men när framkomligheten så kräver kan framhjulsdrift och bakhjulsstyrning kopplas in.Nytt är också att Hydrodrive kan erbjudas tillsammans med automatväxellåda.

Nytt område på mässan

På Elmia Wood 7-10 juni 2017 är det premiär för området Load & Transport med fokus på nybyggnation och underhåll av skogsbilvägar, transport av träråvara och hantering av träråvara på timmerplan och terminal. MAN visar nyheterna här med sikte på att öka sin andel av timmerbilsmarknaden i Norden, Tyskland, Frankrike, forna Östeuropa och Ryssland.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*