annons
Hem » Artiklar » Mercedes elfordon fick Truck Innovation Award

Mercedes elfordon fick Truck Innovation Award

Mercedes Benz Trucks fick Truck Innovation Award 2021 för sina innovationer inom området elektrifierade tunga lastbilar. Redan 2016 visade Mercedes en elektrifierad eActros som juryn då fick tillfälle att åka med på Mercedes testområde i Stuttgart.

2018 började den att rulla i kundtester och under nästa år har företaget planerat för serieproduktion av eActros där motorn då får energi av kraftfulla batterier. Mercedes har också i ett tidigt skede visat innovationer då det gäller bränslecellsteknik. Under hösten visades en conceptlastbil, GenH2 Truck där vätgas omvandlas till el i bränsleceller och där denna el används för att driva fordonets elmotor.

Mercedes planerar att inleda tester hos kunder 2023. Under andra halvan av detta årtionde räknar man sedan med att kunna serietillverka lastbilar med denna teknik.

– Vi är hedrade och stolta över att den erkända internationell juryn belönat våra eActros och vår GenH2 Truck med det prestigefyllda Truck Innovation Award. Detta är en stark bekräftelse på att vi är på rätt väg med vår strategi som tydligt fokuserar på koldioxidneutrala tekniker, sade Martin Daum som är ansvarig för Daimlers tunga lastbilsaffär.

Martin Daum och Sven Ennerst som är utvecklingschef på Daimler fick ta emot priset under en digital ceremoni.

– Att forma koldioxidneutral transport kräver en snabb utveckling av batteri- och bränslecellsteknik i lastbilar. Denna utveckling måste stödjas av en långsiktig elektromobilitetsstrategi, vilket är precis vad Mercedes-Benz Trucks gör, sade juryns ordförande Gianenrico Griffini.

Truck Innovation Award utses av Truck of the Year juryn som representeras av 25 lastbilsjournalister som representerar ledande lastbilstidningar i lika många länder. 

Mercedes elfordon fick

Truck Innovation Award

 

Mercedes Benz Trucks fick Truck Innovation Award 2021 för sina innovationer inom området elektrifierade tunga lastbilar. Redan 2016 visade Mercedes en elektrifierad eActros som juryn då fick tillfälle att åka med på Mercedes testområde i Stuttgart.

2018 började den att rulla i kundtester och under nästa år har man planerat för serieproduktion av eActros där motorn då får energi av kraftfulla batterier.

Mercedes har också i ett tidigt skede visat innovationer då det gäller bränslecellsteknik. Under hösten visades en conceptlastbil, GenH2 Truck där vätgas omvandlas till el i bränsleceller och där denna el används för att driva fordonets elmotor.

Mercedes planerar att inleda tester hos kunder 2023. Under andra halvan av detta årtionde räknar man sedan med att kunna serietillverka lastbilar med denna teknik.

– Vi är hedrade och stolta över att den erkända internationell juryn belönat våra eActros och vår GenH2 Truck med det prestigefyllda Truck Innovation Award. Detta är en stark bekräftelse på att vi är på rätt väg med vår strategi som tydligt fokuserar på koldioxidneutrala tekniker, sade Martin Daum som är ansvarig för Daimlers tunga lastbilsaffär.

Martin Daum och Sven Ennerst som är utvecklingschef på Daimler fick priset under en digital prisceremoni.

– Att forma koldioxidneutral transport kräver en snabb utveckling av batteri- och bränslecellsteknik i lastbilar. Denna utveckling måste stödjas av en långsiktig elektromobilitetsstrategi, vilket är precis vad Mercedes-Benz Trucks gör, sade juryns ordförande Gianenrico Griffini.

Truck Innovation Award utses av Truck of the Year juryn som representeras av 25 lastbilsjournalister som representerar ledande lastbilstidningar i lika många länder. 

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*