annons
Hem » Artiklar » Mercedes räddade snön till skidskytte-VM
Mercedes-Benz Arocs

Mercedes räddade snön till skidskytte-VM

Det var inte bara COVID-19 utan även ogynnsamma snöförhållanden som skapade utmaningar för VM i skidskytte i Oberhof som hölls innan snöstormen drog in över Tyskland. Mercedes-Benz löste problemen med brist på snö genom att erbjuda en lastbilsflotta med åtta Mercedes-Benz Arocs för att säkerställa att världens skidskyttar skulle hitta perfekt förberedda skidbackar och för att säkerställa en smidig körning av VM. Uppgiften var att flytta cirka 30000 kubikmeter snö.

När cirka 300 skidskyttar från 31 länder skulle delta i skidskytte-VM i början av januari hade inte den nödvändiga snön kommit. För att vara beredd på sådana situationer skapades 2013 en lagringsdamm för att tillverka konstgjord snö. Snön lagras i inomhusskidbacken och i en depå som byggdes 2015. Med cirka 1500 lastbilslass därifrån lyckades man skapa en skidbana i enlighet med reglerna för International Biathlon Union (IBU).

I slutet av 2020 påbörjades arbetet med den tio kilometer långa nordiska skidspåret, som måste vara sex meter brett i slutet och ha ett snötäcke på minst 60 centimeter tjock. Under tio dagar körde Mercedes-Benz Arocs dumperbilar den vita snön till platsen. I mitten av januari vändes snöbristen: det snöade så mycket att lastbilarna var tvungna att ta nästan hundra lastbilslass med nysnö ut ur arenan, TV-området och även ut ur områdena för idrottarna och deras supportpersonal. Ibland kunde körningen endast ske med snökedjor.

Mercedes-Benz Arocs

”Bland annat var vi tvungna att backa upp till två kilometer för att komma till lastningsplatsen, säger Christian Schleicher från Daimler Truck Sales Management South (Bayern och Württemberg) , då var MirrorCam var en sann välsignelse! Förutom den speciella manövervisionen vid backning gav systemet oss också en bättre helhetsvy. Speciellt för den lutande utsikten framåt – förbi A-stolparna – har du ett mycket bredare synfält för föraren. Det hjälpte oss verkligen på smala skogsstigar. Med det svåra ljuset och synligheten gav skärmarna alltid en märkbart ljusare hög kontrast över omgivningen. Kamerorna höll sig alltid rena, även under de smutsigaste förhållandena, så med MirrorCam var körningen så mycket säkrare,

Som frivillig VM-hjälpare körde han en av de åtta Arocs-tippbilarna. Fyra lastbilar av den senaste generationen kom från flottan från Branch Information Center (BIC) vid fabriken i Wörth, utrustad med MirrorCam och Multimedia Cockpit. De övriga fyra var från hyrflottan, Mercedes-Benz CharterWay. Fordonskonfigurationerna varierade från 6 × 4 treaxliga lastbilar till 8 × 8 fyraxliga fordon. Fordonen var perfekt förberedda för den trånga, hala, branta terrängen tack vare terrängutrustning med högpresterande motorbroms, differentialspärr och turbo-retarder-koppling.

”Skidskytte 2021 i Oberhof var mycket speciell, fortsätter Schleicher efter evenemanget. Inte bara på grund av pandemin. Hur som helst, våra Arocs visade att de klarar alla svårigheter även i extrema situationer, och de behärskar alla uppgifter fantastiskt”.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*