annons
Hem » Notiser » Minister i debatt kring Cabotagestudien

Minister i debatt kring Cabotagestudien

Hittills i år har mer än hundra svenska åkerier försatts i konkurs. Enligt en av personerna bakom den så kallade Cabotagestudien – transportforskaren Henrik Sternberg – är den dystra konkursstatistiken en direkt följd av den snedvridna konkurrensen när det gäller lastbilstrafik. Under vårens studie som Cabotagestudien genomförde rapporterades under 2,5 veckor in mer än 157 000 taggningar.

Det framkom vid ett seminarium under Almedalsveckan där infrastrukturminister Anna Johansson, Transportföretagens vd Peter Jeppsson och Transportarbetareförbundets ordförande Lars Lindgren diskuterade åkerinäringens konkurrensläge.
– Det finns ett stort mörkertal kring intermodala transporter, säger Henrik Sternberg. I Cabotagestudien har vi även tagit in data och statistik om dieselstölder som vi sedan har jämfört med taggningarna. Vi kan visserligen inte se några direkta orsakssamband men det är signifikant att det är en stor andel utländska lastbilar i de områden som har drabbats av dieselstölder.
Henrik Sternberg framhåller att det idag är mycket svårt att idag skilja en bra transport från en dålig, och att det behövs både mer transparens och fler poliser.
Även infrastrukturminister Anna Johansson medverkade i paneldebatten på konferensen.
– Mycket av det som sägs är välkänd material, men det som hittills saknats är bevis, säger infrastrukturminister Anna Johansson. Men att svart på vitt få förutsättningarna är viktigt. Därför är det nu ganska centralt att stärka ansvaret på de som köper transporter. Just nu tittar vi vidare både på EU-nivå och här hemma för att kunna vidta åtgärder på det svenska regelverket.
Anna Johansson framhåller att i det arbete som för närvarande pågår på regeringskansliet tittar man på en skärpning av beställaransvaret.
– Det kan jämföras med arbetsmiljölagstiftningen där huvudentreprenören är ansvarig för hela kedjan, säger hon. Jag tycker samtidigt att den offentliga sektorn ska gå före. Det gäller också lyfta det moraliska ansvaret.
Transportföretagens vd Peter Jeppsson håller med om problembilden.
– Vi träffade dåvarande kommunikationsministern Ines Uusman redan 1998 och pratade om de här problemen, säger han. Nu är vargen här, och det kommer fler öppningar på transportområdet. Vi för ju rätt mycket diskussioner med Transport och med Anna. En hel del hänt men mer behöver hända.

En kommentar

  1. Alla vill ha billigt. Det är ytterst få som frågar efter ett socialt och ekonomisk hållbart fraktalternativ.
    Och i de fall man frågar efter en miljötransport så skall den helst vara billigare än gummihjul och transportera lika snabbt och flexibelt. Vad är billigt, egentligen?

    EU har rivit många handelsbarriärer och underlättat för handel och transport. Denna frihet innebär samtidigt ett ansvar som ingen vill ta på sig i jakten på det ekipage som för lägst avgift fraktar från A till B.

    Fraktbörser som TimoCom erbjuder ett optimeringsverktyg att matcha fordon och gods, vilket ger miljöeffekter (mindre tom-ekipage) det öppnar även för möjligheten att gods ”säljs” i både tredje och fjärde hand innan det faktiskt hamnar på en dedikerad lastbärare.

    Man får inte heller glömma att Sverige är ett transitland åt ekipage som transporterar till både Norge och Finland. Dessa transitfordon skall sedan ta sig tillbaka till kontinenten på något sätt och drar sig inte för att erbjuda kapacitet med 75 – 90 %-ig rabatt på den faktiska kostnaden för aktuell sträcka.

    Huvudsaken är att få ihop ekonomin på rundtur och för hela månaden med så få stilleståndsdagar som möjligt.

    Med dagens likvärdiga fordon kommer det ner på ersättningsnivån till den som sitter bakom ratten. Huvudsaken blir inte säkerhet och socialt ansvar, det blir priset på ”bottom line”.

    Lösningen heter: Väginspektörer. Dessa finns redan i Tyskland och Polen och skulle ge Sverige, bättre miljö, säkrare vägar, rättvis konkurrens, fler arbetstillfälle och lägre kriminalitet.

    Dessutom kämpar svenska importföretag idag med ökade kostnader, och försöker hålla näsan ovanför vattenytan, då de, till stor del, subventionerar exportföretagens transportkostnader.

    Mer rättvis konkurrens på våra vägar, säker väg Sverige….

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*