annons
Hem » Artiklar » Norska Asko testar bränslecellslastbilar från Scania

Norska Asko testar bränslecellslastbilar från Scania

I elektrifieringen av tunga fordon finns ingen enskild lösning som uppfyller alla behov. Ett av de spår som Scania har utvecklat tillsammans med sin kund Asko är elektriska bränslecellslastbilar som drivs med vätgas. Denna gemensamma satsning går nu vidare in i nästa fas när fyra lastbilar sätts i pilotdrift i en faktisk verksamhet.

– Scania fortsätter att utveckla spetsteknik som stödjer övergången till ett fossilfritt transportsystem. Vätgas är ett intressant alternativ för elektrifierad fjärrtrafik och inledande tester visar att tekniken fungerar väl i kallare klimat, säger Karin Rådström, Head of Sales and Markering på Scania, i ett pressmeddelande.

Scanias konstruktion bygger på ett modulärt synsätt. I Asko-driften har förbränningsmotorn i drivlinan ersatts med en elmaskin, som körs på el från bränslecellerna, som i sin tur drivs med vätgas och uppladdningsbara batterier. Drivlinan i övrigt består av samma komponenter som dem som används i de hybridlastbilar och bussar som Scania redan levererar.

Fakta om lastbilen:

  • Bruttovikt: 26+1 ton
  • Konfiguration: 6×2*4
  • Drivlina: 290 kW elmaskin/210 kW kontinuerlig uteffekt, 2-stegs växling, 2200 Nm maximal vridmoment
  • Installerad batterikapacitet: 56 kWh litiumjon
  • Ombordladdare: 22kW AC med CCS laddgränssnitt
  • Bränslecell: 90 kW PEFC från tredjepartsleverantör
  • Vätgaslagring: 33 kg @350 bar
  • Beräknad räckvidd: 400–500 km

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*