annons
Hem » Artiklar » Ny starkare Toyota Hilux
Foto: Stefan Nilsson

Ny starkare Toyota Hilux

Flera pickuptillverkare lämnar den europeiska marknaden men Isuzu storsatsar med ny D-Max och Toyota svarar med en uppdaterad version av sin Hilux. Vi har kört Toyotan med nya motorn på 204 hk och den nya sexstegade automatlådan med lock upp på 4:, 5:e och 6:e växeln. Den högre effekten har nåtts med hjälp av en ny större turbo med kullager för bättre hållbarhet och för att den snabbare ska kunna nå högre varv.

Foto: Stefan Nilsson

Första intrycket är att bilen fått ett fräckare utseende och en trevligare förarmiljö samtidigt som den blivit avsevärt tystare. En nog så viktig detalj när det gäller arbetsmiljön. Så hänger vi på ett släp på 2,4 ton för att se vad den nya motor- växellådskombinationen presterar och det blir lite av en a-ha upplevelse. 204 hk istället för tidigare 150 låter kanske inte så mycket men tillsammans med det ökade vridmomentet, 500 Nm istället för 400 Nm, är ett verkligt lyft för den som ofta kör med tunga släp eller tung last. Motsvarande siffror för Isuzu D-Max är 164 hk och 360 Nm, Ford Ranger ger 213 hk och 500 Nm, medan Nissan Navara erbjuder 190 hk 0ch 450 Nm i sin toppversion, så nu är Toyota med i leken igen.

Rejält skydd under drivlinan. Foto: Stefan Nilsson

Vi ställer släpet och ger oss ut på en långresa på landsväg. Är vägen slät och fin så är nya Hilux en komfortabel långfärdsbil, tyst och behaglig med bra stolar. Tar vi av in på en dåligt underhållen landsväg, där förra årets tjälskador gör tillvaron lite mer äventyrlig för de som bor längs vägen, känner vi omedelbart av den stela bakaxeln med bladfjädrar dimensionerade för runt ett tons lastvikt. Bilen kickar tillbaka efter varje ojämnhet. Hem och lasta på 470 kg på flaket som är helt inklätt i durkaluminium. Genast går bilen mjukare. Det är nog ungefär där trivselvikten för den här bilen ligger. Toyotan följer grundkonceptet för pickuper med en fördelningslåda där man kan välja bakhjulsdrivning, fyrhjulsdrivning eller lågväxel med fyrhjulsdrivning. Det förvånar mig att den saknar en mittdifferential så at det går att köra med konstant fyrhjulsdrivning på varierande underlag. En viktig säkerhetsdetalj, särskilt för ovana förare.

Nytt högt bromsljus. Foto: Stefan Nilsson

Bilen vi provkör är er en välutrustad bil med den stora fyrcylindriga motorn på 2,8 liter och 204 hk samt den sextstegade automaten. Bilen är så pass ny att det inte är helt klart vilka modeller Toyota kommer att ta in till Sverige. Den tillverkas även med manuell sexstegad låda, den mindre motorn på 150 hk och med tre olika storlekar på hytten. Den här bilen har double cab, vilket betyder att den är femsitsig. Allt detta tillsammans med en omfattande extrautrustning betyder också att den tillhör de tyngre versionerna av Hilux med en tjänstevikt på 2.296 kg och en totalvikt på 3.210 kg. Intressant i sammanhanget är att tågvikten ligger på 6,3 ton, vilket betyder att man inte kan lasta bilen och släpet fullt om man har ett släp för 3,5 ton.

 

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*