annons
Hem » Artiklar » Nya krav på tvåaxlade dragbilar i vintertrafik
Transportstyrelsen har slutredovisat ett regeringsuppdrag med förslag för att höja säkerheten för korta dragbilar.

Nya krav på tvåaxlade dragbilar i vintertrafik

Olycksrisken vintertid har visat sig vara högre för EU-trailerekipage med tvåaxlade dragbilar än för andra lastbilskombinationer. Det redovisar Transportstyrelsen i ett regeringsuppdrag där man analyserat olyckor med korta dragbilar med påhängsvagn, så kallade EU-trailrar.

I uppdraget har även ingått att undersöka tekniska lösningar på exempelvis bromssystem och stabilitetssystem som kan bidra till förbättrad trafiksäkerhet.

Vintertid när vägarna ofta är hala har lastbilarnas friktion mot vägbanan en avgörande betydelse, speciellt den drivande axeln på lastbilen. Det är därför viktigt att, utöver att ha bra däck, också se till så att fordonen har tillräckligt med tryck på drivande axel.

Vad ett tillräckligt drivaxeltryck är beror på, fordonskombinationens faktiska vikter. Ju högre den sammanlagda bruttovikten är desto högre drivaxeltryck behöver lastbilen ha.

– När en alltför stor del av lastvikten hamnar på släpvagnen så får lastbilen svårt att bibehålla greppet mot vägbanan och risken att hamna i en kritisk situation som kan leda till en olycka ökar. Det gäller då i synnerhet kombinationer med lastbilar med två axlar, säger Omar Bagdadi, utredare på Transportstyrelsen.

Transportstyrelsen föreslår nu att det införs krav för tvåaxliga tunga lastbilar, med en drivande axel, och med en eller flera tillkopplade släpvagnar:

– Minst 25 procent av den sammanlagda bruttovikten belastar den drivande axeln, eller

– Släpvagnarnas sammanlagda bruttovikt ska inte överskrida lastbilens bruttovikt med en faktor som är högre än 1,5 gånger.

Kravet föreslås gälla perioden 1 december-31 mars.

7 kommentarer

  1. Jaha, vem ska kolla detta? Det finns ju knappt några poliskontroller idag. Det åker omkring många utländska trailerdragare med dåliga drivdäck trots lagen om vinterhjul.
    Kjell

  2. Kjell! Ni kan väl passa på och ta jobbet och kolla drivhjulskonditionen på varje tvåaxlad bil 🤔

  3. Blir nog svårt att genomföra. EU:s lagar och direktiv gäller …

  4. Ett problem är också att vid många kontroller man ser och åker in i så är det mest bara svenska fordon som står invinkade. Det känns ju märkligt med alla nya regler man ska hålla koll på när det gäller cabotage och löner!

  5. Det finns väl inte så mycket resurser till att kolla detta på vägarna men det kommer väl bli en försäkringsfråga då fordonet väl ligger i diket.

  6. Hur blir det när en tvåaxlad dragbil drar ett link-ekipage med 60 tons bruttovikt? Kravet på minst 25 procent av bruttovikten ger då per automatik överlast på drivaxeln.
    Använder man det andra kravet där släpvagnarnas sammanlagda bruttovikt inte får överskrida bilens bruttovikt med en faktor på 1,5, ger då en maximal bruttovikt på släpvagnarna på 27 ton.

  7. Ingemar Karlsson

    Hur vore det att legalisera separat släpvagnsbroms som de akademiska mupparna har förbjudit?

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*