annons
Hem » Artiklar » Oro för kaos i norsk vinterväghållning
Foto: Stefan Nilsson,

Oro för kaos i norsk vinterväghållning

Den politiska oppositionen i Norge oroar sig för det som på norska heter brøytekaos och på svenska kaos i vinterväghållningen. Bakgrunden är att regeringen har fattat beslut om att länen ska ta över ansvaret för drift och underhåll av länsvägarna i Norge från och med den 1/1 2020. Det handlar om 4500 mil väg i Norge och jobb som utförs av 1850 personer på Statens vegvesen. Statens vegvesen är norska motsvarigheten till vårt Trafikverket och det ska nu omorganiseras, vilket har lett till att många har valt att hoppa av och söka andra jobb. Enligt norska vg.no beskriver ansvariga på Statens vegvesen situationen som kritisk efter avhoppen.

Norske transportministern Jon Georg Dale sa till vg.no under gårdagen att han är orolig för om länen kommer att klara av att få igång en fungerande organisation i tid inför skiftet.

Senterpartiets Siv Mossleth, som är i opposition, säger till vg.no att det är mycket märkligt att regeringen är bekymrade över detta då de inte har klarat av att förklara hur finansieringen av omställningen ska gå till ännu.

– Här har regeringen rätt och slätt gjort ett eländigt jobb. De lägger inte fram sin finansieringsplan förrän i november och så anklagar de länsstyrelserna för att inte ha kontroll, säger Arne Nævra från Sosialistisk venstreparti till vg.no.

Vg.no tar Nordland fylke som exempel för att förklara problematiken. Där har man varnat för att det inte finns ekonomi för att anställa de 127 personer som beräknas behövas och det är bara knappa tre månader kvar till förändringen träder i kraft. Staten ger dem anslag för att anställa personer från Statens vegvesen och det har de gjort, men det saknas fortfarande 58 anställda och det saknas pengar för att anställa dem.

Transportminister Jon Georg Dale avfärdar kritiken och framhåller att samtliga oppositionspartier har varit eniga med regeringen om tidsplanen och genomförandet av förändringen.

Trailer har valt att fråga ett tiotal norska chaufförer längs vägarna i Norge och synen på genomförandet varierar något, men de ser med oro på att det kan leda till en försämring av vägunderhållet och framför allt en osäkerhet med varierande vägstandard och kvalitet på vinterväghållningen i stil med det de upplever när de kommer över gränsen till Sverige. Flera chaufförer sade sig vara nöjda med dagens vinterväghållning i Norge, som de anser har blivit bättre än den svenska.

En kommentar

  1. Men herregud, har inte Statens vegvesen i Norge fattat någonting !!!! Men det är klart, med lag om vinterdäck och snökedjor på tyngre fordon så behövs det ju ingen väghållning på vintern. Då tar ju ALLLLLAAAA sig fram som bergsgetter, eller ????
    Som fd chaufför som ofta körde på Norge på vintern och även har kört ett antal gånger privat så har alltid Norge känns som ett bra, säkert att köra på vintern. Trots stora skillnader på kusten och inne i landet när det gäller väder och mängd snö. Ibland trodde man plogbilarna nästan ALDRIG var lediga, för man möte dom överallt och på alla tider på dygnet oavsett väder. Och trevliga var dom att prata med samt ge goda råd när man behövde. T.o.m blivit inbjuden på kaffe på en station en gång när man tycker det var säkrast att vänta en liten stund, för dom själva behövde en lite paus. ( Tack ännu en gång för kaffet, ni som var med. )
    Ser nu en risk, om det nu som står i artikeln är sant, en försämring på vinterväg hållningen i Norge.
    Vill även ge dom svenska plogbilsförare en stor tummen upp och hoppas att man får betalt samt de resurser man behöver för att hålla bra vägstandard i Sverige på vintern. Kämpa killar och tjejer !!!!!!!

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*