Mellan 2015 och 2019 fick Arbetsmiljöverket in 7076 anmälningar om arbetsplatsolyckor som ledde till sjukfrånvaro för lastbilschaufförer. En majoritet av olyckorna ledde till en sjukfrånvaro på 14 dagar eller mer. Nästan lika många olyckor ledde till en frånvaro på mellan 4 och 14 dagar. I anmälningarna ingår även arbetsplatsolyckor som ledde till dödsfall. Antalet olyckor som ledde till sjukfrånvaro har ökat med drygt sju procent mellan 2015 och 2019.
Enligt Arbetsmiljöverket ledde 2714 arbetsplatsolyckor (38,5 procent) till en sjukfrånvaro på 14 dagar eller mer.
2545 anmälningar (36 procent) gällde frånvaro på mellan 4 och 14 dagar.
1779 (25 procent) av olyckorna stannade vid 1 dags frånvaro.
38 olyckor (0,5 procent) resulterade i dödsfall.
Den enskilt vanligaste orsaken (1363 anmälningar/19 procent) var att man förlorat kontrollen över sitt fordon. Sammanlagt inträffade således en överväldigande majoritet av olyckorna under ”annat arbete” (5713 st/81 procent).
Näst vanligast olycksorsaken (1314 st/18,5 procent) var fall från högre nivå till lägre. Exempelvis fall från flak.
Tredje vanligast (1058 st/15 procent) gällde fall på samma nivå.
Även olyckor där den skadade fått föremål över sig var vanliga (712 st/10 procent).
Bortser man från att de flesta som skadats av förklarliga skäl återfinns inom branschen ”vägtransport, godstrafik” (4006 st/57 procent) är det i branschen ”postbefordran via nationella posten” som de flesta chaufförer skadar sig (570 st/8 procent).
Även branschen ”insamling av icke-farligt avfall” är utsatt (389 st/5 procent).
Antalet arbetsplatsolyckor som leder till sjukfrånvaro har ökat under femårsperioden. 2019 anmäldes 98 fler olyckor (drygt 7 procent) än 2015.
2015 anmäldes 1363 olyckor
2016 1391 st
2017 1432 st
2018 1429 st
2019 1461 st