annons
Hem » Artiklar » Regeringen öppnar för längre lastbilar för lägre luftmotstånd

Regeringen öppnar för längre lastbilar för lägre luftmotstånd

Idag har regeringen beslutat om en ändring i trafikförordningen för att möjliggöra att lastbilar med rundare nos, så kallad aerodynamiskt utformad förarhytt, kan framföras på vägarna i Sverige. Beslutet följer på ett tidigare beslut i Europaparlamentet och Europeiska unionens råd om säkrare och mer miljövänlig design på lastbilar.

– Med den här generationens förarhytter skapas en säkrare miljö på vägarna, men också en bättre arbetsmiljö för förarna. För att lyckas nå våra ambitiösa klimatmål är också energieffektiviseringen som designförändringen innebär viktig. Det är helt enkelt goda nyheter för både chaufförer, miljö och trafikanter, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth i ett pressmeddelande.

Genom ändringen i trafikförordningen tillåts extra längd för de aerodynamiskt utformade förarhytterna utan att lastutrymmet blir mindre. Den längre nosen på förarhytten minskar förarnas döda vinkel, vilket gör att andra trafikanter blir mer synliga för förarna. Det minskade luftmotståndet förväntas också minska bränsleförbrukningen med upp till 10 %, vilket leder till minskad klimatpåverkan.

Beslutet innebär att trafikförordningen kompletteras med en bestämmelse som tillåter att längre fordon och fordonståg får framföras på andra vägar än enskilda om de har en aerodynamiskt utformad förarhytt. Bakgrunden är att Europaparlamentet och rådet har beslutat om ändring i mått och vikt-direktivet.

Förordningen träder i kraft den 1 september 2020.

 

6 kommentarer

  1. Om beslut fattas i den riktningen att tillåta förlängning av lastbilar måste man även fundera över tillåten maxhastighet. Förlängda lastfordon innebär förlängda omkörningssträckor och för att motkompensera detta kanske sänkt hastighet erfordras. Vid sådana korta 2-1 trafikleder som finns norr om Gävle föreställer jag mig stor påfrestning på trafiksäkerheten när dessa långa långtradare jagar i flock och där personbilar med knapp marginal hinner köra förbi. Det är trafikfarligt och problem redan idag och det lär bli mycket värre med extralånga ekipage.

    • Inte vet jag vad du har för yrke , i Australien har man längre fordon än vi i Sverige o man har laglig hastig het på 100 km/Tim
      Det händer inte flera olyckor där än här ,så tänk om !
      De personer som sitter i lastbilarna har detta som ett yrke ,de räddar liv varje dag på osäkra Bilister som bara kör varje söndag .
      De är proffs på de de gör o allt som oftast när det händer saker o ting med andra fordon inblandade beror det på en osäker o vilsen privat bilist som sitter med sin telefon/gps som hjälp för att hitta hem .
      Så detta nytänk kan absolut va ett steg i rätt riktning ,slipper man alla privat poliser med sina åsikter så kan detta bli mycket bra
      Detta är också bra för hållbara transporter in i framtiden

  2. Lars-Gottfrid Lyström

    Längre fordon större luftmotstånd på sidorna kastvindar etc I så fall lägre fordon. Dessutom tar det längre tid att göra en omkörning och vändradien hur blir det med den Nä det hade varit bättre om de såg till att följa hastigheterna på våra vägar. Kör själv yrkestrafik (35 år) och dagligen blir man omkörd av fartvidunder långtradare som kör över 80 km/h typ 95 och 100 Detta händer mellan Malmö och Trelleborg typ 10 ggr / dag Oftast svenskt släp och utländsk dragfordon men även helsvenskt registrerade fordon och släp.
    Tack för ordet

  3. Nu tror jag ju inte att lastbilen blir mycket längre än dagens Torped byggda bilar oavsett det är skåpbygge eller dragbil med trailer. Så trafiksäkerheten stannar nog på samma nivå.

  4. Nu tror jag ju inte att lastbilen blir mycket längre än dagens Torped byggda bilar oavsett det är skåpbygge eller dragbil med trailer. Så trafiksäkerheten stannar nog på samma nivå.

  5. Kul om detta Betyder att vi får mer torped/nosbilar på vägarna som i staterna.
    fler ”riktiga” truckerslastbilar 🙂

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*