annons
Hem » Artiklar » Rejält uppdaterad Isuzu D-Max
Foto: Stefan Nilsson

Rejält uppdaterad Isuzu D-Max

Det har varit tufft att sälja pickuper i Sverige efter den dramatiskt höjda fordonsskatten i och med bonus/malus-systemet och nu börjar det uppdämda behovet av nya pickuper att betyda ett visst ökat sug på marknaden. Både Toyota och Isuzu har premiär för rejält uppdaterade modeller i år. Isuzu satsar på en robustare bil med kraftigare ram som både ger bättre åkkomfort och ett mer tåligt arbetsfordon.

Foto: Stefan Nilsson

När nya Isuzu D-Max lanseras på den svenska marknaden kommer tre karossalternativ att stå på menyn: Single Cab med 235 cm lång flakbädd som är 159 cm bred, Extended Cab med 184 cm och Double Cab med 157 cm lastlängd och en bredd på 153 cm. Lastvikterna är från 995 kg (Double Cab med automatlåda) till 1,1 ton (Single Cab med manuell låda). Dragvikten 3,5 ton och maximala tågvikten 6 ton för samtliga modeller.

Utrustningsnivåerna blir fyra: från välutrustade XRS, via XRM och XRL till fullmatade XRX.

Priserna spänner mellan 254.900 kronor (exkl. moms) för en XRS Single Cab och 339.900 kronor för XRX Double Cab med automatlåda.

Foto: Stefan Nilsson

Vi har hunnit med en provkörning av pickupen och kan bara konstatera att det handlar om en helt ny pickup där detaljarbetet i hytten känns betydligt mer påkostat, liksom alla förarstödsystem. Nya Isuzu D-Max har en komplett uppsättning förarstöd med allt från filhållare och autobroms till skyltigenkänning. Den har också möjlighet till Android Auto och Apple Car Play som överför både musik, navigation och handsfree telefoni till bilen.

Foto: Stefan Nilsson

Som förare uppskattar jag de ny stolarna med bra stöd för axlarna, en unik lösning för Isuzu, de bra strålkastarna och hytten som känns mer stadig och tystare. instrumenteringen känns också modern. Euro NCAP testade nya D-Max förra året och förutom de fem stjärnorna noterade Isuzu institutets högsta betyg någonsin för sitt assistanssystem och blev därmed fjolårets säkraste pickup.

Jag har dock en tydlig invändning som visar hur dåligt Euro NCAP förstår sig på pickuper. Jag saknar en spärrbar mittdifferential i fördelningslådan. Som det är nu så måste man som förare välja antingen bakhjulsdrivning eller fyrhjulsdrivning med båda axlarna sammankopplade med lika mycket kraft. I det senare läget slits däck och drivlina om bilen körs på fast underlag. I det första läget kan den bli farlig med en ovan chaufför om bilen är lastad och föraren överraskas av halka.

Foto: Stefan Nilsson

Drivlinan är i övrigt seriös med en effektiv fördelningslåda som snabbt och smärtfritt växlar mellan olika drivlägen, en spärrar differential i bakaxeln och en snål fyrcylindrig dieselfyra under huven. Vi körde den med en förbrukning på 7,9-8,1 liter/100 km utan att köra eco-driving.

Avslutningsvis så har Isuzu satsat lite extra på bilens terrängegenskaper där den klarar ett vaddjup på 80 cm, har fått längre fjädringsväg som samarbetar bra med den starkare och styvare ramen. Bakaxeln är fortfarande en stel axel upphängd i bladfjädrar, men fjädringen är något modifierad och jag upplevde fjädringskomforten som bra på grusväg med 250 kg på flaket, bra på motorväg olastad, men stötig på dålig asfaltsväg olastad. Markfriången är 22 cm på Singel Cab och 24 cm på övriga modeller.

Foto: Stefan Nilsson

 

 

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*