annons
Hem » Artiklar » Rekordlyft vid brolansering över E6

Rekordlyft vid brolansering över E6

Det är ett rekordlyft på gång när motorvägsbron skjuts på plats i trafikplats Alnarp, strax norr om Malmö i maj. Aldrig tidigare har en så tung betongbro lyfts och skjutits in i en vägbank. Men med 40 domkrafter och noggrann planering ska det gå vägen.

– Bron väger 8800 ton och det blir Sveriges hittills tyngsta lyft i samband med en brolansering, säger Jens-Peter Eisenschmidt, Trafikverkets projektledare för Fyrspårsbygget.

Den nya motorvägsbron som ska skjutas på plats är en imponerande och stadig pjäs. Men så ska den också bära 55 000 fordon som dagligen passerar genom trafikplats Alnarp. Och den byggs för att hålla i drygt 100 år, berättar Trafikverket i en pressrelease.

Bro över fyra nya spår

För att kunna bygga de fyra nya spåren mellan Arlöv och Lund måste spårområdet breddas och, på en del av sträckan, grävas ner 4-6 meter. I Trafikplats Alnarp korsar E6 och Södra stambanan varandra. Den gamla bron över spåren är från 60-talet och en ny bro krävs när spårområdet breddas. Den nya bron gör det också möjligt att i framtiden bredda E6 till sex körfält.

Varje domkraft har en lyftkraft på 500 ton och de står på kraftiga ”rullskridskor” som gör att hela bron kan rulla framåt.
Foto: NCC/Trafikverket

Lansering med beprövad teknik

Tekniken att lyfta och rulla stora och tunga konstruktioner är välbeprövad och har använts under många år. På byggspråk kallas metoden lansering. Det som är en utmaning denna gång är storleken och tyngden. Men entreprenören Tunga Lyft, som ska utföra lyftet och flytten, har erfarenhet. Deras utrustning togs fram inför bygget av Öresundsbron för att kunna hantera brodelarna som kom till Malmö hamn från Spanien. De lanserade också de två mindre broarna i trafikplats Alnarp hösten 2018. Denna gång måste lyftkapaciteten mer än fördubblas för att kunna lyfta bron på närmare 9000 ton.

Tekniken att lyfta och rulla stora och tunga konstruktioner är välbeprövad och har använts under många år. På byggspråk kallas metoden lansering. Det som är en utmaning denna gång är storleken och tyngden. Men entreprenören Tunga Lyft, som ska utföra lyftet och flytten, har erfarenhet. Deras utrustning togs fram inför bygget av Öresundsbron för att kunna hantera brodelarna som kom till Malmö hamn från Spanien. De lanserade också de två mindre broarna i trafikplats Alnarp hösten 2018. Denna gång måste lyftkapaciteten mer än fördubblas för att kunna lyfta bron på närmare 9000 ton.

9 meter i timmen

Det är ingen svindlande hastighet som bron förflyttar sig med. Domkrafterna som trycker framåt kan flytta bron cirka 90 centimeter i taget och maxfarten blir cirka 9 meter i timmen. Bron ska flyttas 66 meter och lyftföretaget räknar med att det tar närmare tio timmar innan den nått sitt slutläge.

 

Lite fakta:

Vikt: 8 800 ton
(Motsvarar ca 1 470 vuxna afrikanska elefanthannar eller 4 000 Volvo V70)
Bredd: 28,6 m
Längd: 27,8 m
Höjd: ca 12 m
Antal domkrafter:
30 lyfter och 10 skjuter på
Sträcka: Bron ska rulla 66 m

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*