annons
Hem » Artiklar » Så går en dieselstöld till

Så går en dieselstöld till

Polisen i Kronobergs län har gjort en omfattande utredning om en dieselstöld längs E4. Den misstänkte gärningsmannen samarbetade, enligt utredningen, med en  spanare i en svenskregistrerad personbil och han använde en specialbyggd lastbil för att snabbt kunna tömma tankarna på parkerade lastbilar.

En vält ombyggd till dieseltank på flaket i kapellastbilen. Här fann polisen 350 liter diesel. Foto: Polisen

En vält ombyggd till dieseltank på flaket i kapellastbilen. Här fann polisen 350 liter diesel.
Foto: Polisen

Utredningen som Trailer tagit del av ligger till grund för en rättegång mot mannen som kommer att hållas i Växjö tingsrätt i dagarna. Det hela började med att en patrull blev kallad till Sjöboda rastplats där en polsk chaufför i en polskregistrerad lastbil blivit av med 400 liter diesel. Chauffören berättade att han stannat vid midnatt för vila och att han tre timmar senare kunnat konstatera att tanken var tom när han skulle ge sig iväg.

Med hjälp av ytterligare en polispatrull och vittnen kunde man snabbt fokusera på en polskregistrerad lastbil med kapell, som kört ut från parkeringsplatsen. En svenskregistrerad personbil drog också på sig polisens intresse då den kördes på ett märkligt sätt på parkeringsplatsen på andra sidan E4.

Den här synen mötte polisen när de lyfte på kapellet och tittade in i lastbilen som chauffören sa var olastad. Foto: Polisen

Den här synen mötte polisen när de lyfte på kapellet och tittade in i lastbilen som chauffören sa var olastad.
Foto: Polisen

Det visade sig, enligt polisens utredningsmaterial, att den polske föraren i personbilen och den polske föraren i kapellbilen hade täta kontakter på telefon ända fram tills polisen konfronterat dem båda. Ingen av dem kunde ge en bra förklaring till varför de var där de var och vad de höll på med.

Slangar och en pump framför välten som användes som dieseltank. Foto: Polisen

Slangar och en pump framför välten som användes som dieseltank.
Foto: Polisen

Det beslutades om en husrannsakan i kapellbilen och där fann man delar från en vält ombyggda till en stor tank med avtagbart lock ovanpå. Hela lastbilen visade sig vara ombyggd för att användas till snabba dieselstölder där den parkerades bredvid andra lastbilar och en dold pump med slangar som kunde stickas ut genom dolda hål i kapellet användes för att pumpa över dieseln.

Ett av de två dolda hålen i kapellet. Foto: Polisen

Ett av de två dolda hålen i kapellet.
Foto: Polisen

Polisen beskriver i sin förundersökning hur konstruktionen gör det möjligt att på ett enkelt och snabbt sätt pumpa över dieseln till välten som byggts om till tank. Hålen i kapellets båda sidor gör det det möjligt att pumpa från båda sidorna och pumpen drivs med elektricitet från lastbilens batterier. Golvet i lastbilen var täckt av halm och det luktade diesel i bilen. I tanken fann man runt 350 liter diesel.

Polisen anser sig kunna punktera chaufförens berättelser med hjälp av färdskrivaren, som manipulerats att visa 12 timmar fel, och de körsträckor han uppger sig ha kört.

Åklagaren yrkar på ett kännbart straff och utvisning av den brottsmisstänkte samt att kapellastbilen ska anses vara förverkad då den byggts för och anses använts till brott. Chauffören hävdar att bilen inte är hans.

Åklagaren vill se lastbilen som misstänks ha använts till dieselstölder som förverkad. Foto: Polisen

Åklagaren vill se lastbilen som misstänks ha använts till dieselstölder som förverkad.
Foto: Polisen

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*