annons
Hem » Artiklar » Säljstart i Sverige för Volvos nya lastbilar

Säljstart i Sverige för Volvos nya lastbilar

Volvo Lastvagnars nya tunga lastbilar som lanserades strax innan coronapandemin slog till börjar nu säljas i Sverige. Lastbilarna har enligt ett pressmeddelande utvecklats för att maximera förares möjligheter att kunna sköta sitt jobb effektivt, säkert och ansvarsfullt. Enligt pressmeddelandet har alla modeller – Volvo FH, Volvo FH16, Volvo FM och Volvo FMX – ett nytt, flexibelt förargränssnitt med en digital och dynamisk instrumentpanel som ger föraren relevant information i varje situation. Dessutom har både Volvo FM och FMX nya hytter som ger förarna mer utrymme och förbättrad direktsikt.

Hela instrumentpanelen är designad för att ge en bra överblick, fokus är att möjliggöra för föraren att hantera information på ett intuitivt och effektivt sätt med mindre stress.

Duktiga förare som hanterar sina fordon, laster och trafiksituationer på ett säkert och ansvarsfullt sätt är ovärderliga tillgångar för alla transportföretag. Men det är tuff konkurrens för att kunna attrahera de bästa förarna. Med detta i åtanke har Volvo Lastvagnar investerat i utvecklingen av förarmiljön i de nya tunga lastbilarna för att skapa en arbetsplats som är så säker, funktionell och bekväm som möjligt.

– Med våra nya lastbilar möter vi behoven dels från förarna och dels från åkerierna och transportföretagen. Genom att vidareutveckla klassiska Volvokännetecken som ergonomi, komfort och säkerhet och kombinera dem med ny innovativ teknologi och design har vi skapat en ännu mer attraktiv och produktiv arbetsmiljö, säger Stefan Strand, vd Volvo Lastvagnar Sverige.

En ny 12-tums digital instrumentdisplay med flexibla funktioner.

En ny 12-tums digital instrumentdisplay ger föraren snabb tillgång till information som hjälper till att undvika kostsamma misstag. Till exempel visas alltid förartider, vilket underlättar att planera sin körning och minskar risken för att överträda bestämmelserna. Vägskyltsigenkänning är en annan praktisk funktion som uppmärksammar föraren på hastighetsbegränsningar, omkörningsbegränsningar och typ av väg.

Med fyra olika valbara vyer kan varje förare enkelt skräddarsy innehållet och utseendet på instrumentdisplayen innan avfärd. Lastindikator med axeltryck ger kontroll på lastvikten, totalvikten och axeltrycket på varje axel, och visar om några axlar är upplyfta eller om några differentialer är aktiverade. För lastbilar som har ett navigationssystem är Navigeringsvyn rätt val med kartor som är enkla att följa. För dem som önskar att instrumentdisplayen ska ha ett klassiskt Volvoutseende väljer man Startvyn, medan de som föredrar att bara se den allra viktigaste informationen kan välja Fokusvyn.

Pekskärm för kommunikation, infotainment och transportinformation.

Till instrumentdisplayen kommer en 9-tums sidodisplay med samma typ av gränssnitt man är van vid från sin smartphone. Den har en pekskärm som är enkel att navigera för kommunikation, infotainment och transportinformation. Några exempel på funktioner:

Mediaspelare – för ljudupplevelser via radio, Bluetooth eller USB

Kommunikation – möjlighet att koppla upp två mobiltelefoner

Uppdrag – stöttar föraren genom att ge förartider, förarcoaching, distansavläsning av förarkortet och navigering

Fordon – inkluderar parkeringsklimat, lastindikator, övervakning av däcktryck och Volvo Dynamic Steering med Personliga inställningar

Andra tjänster som ingår är My Apps för Android Auto, som speglar appar från Android-telefoner, och Driver Guide, en handbok som erbjuder förartips och information baserad på varje unik lastbil. Denna funktion är förberedd för framtida uppdateringar och kompatibel med andra appar utöver Volvos, till exempel från påbyggare.

Upp till åtta stycken kameror kan smidigt kopplas ihop med sidodisplayen, och fyra kameravyer kan visas samtidigt på skärmen. Informationen på båda skärmar kan presenteras på över 30 språk. Systemet kan lagra många olika skräddarsydda inställningar samtidigt, vilket är användbart om en lastbil kommer att köras av flera olika förare, som kanske till och med talar olika språk.

Funktionerna i instrumentdisplayen kan enkelt kontrolleras genom nya, intuitivt grupperade rattknappar eller reglageknappar på instrumentbrädan, och även via röststyrning. Sidodisplayens funktioner kan också styras genom pekskärmen.

Alla lastbilar som har mer än en axel kommer att ha en ny kontrollfunktion för anti-spinn som hjälper föraren att snabbt och enkelt hantera trafiksituationer som kan vara farliga, både för landsvägs- och anläggningskörning. Föraren behöver vrida på ett reglage för att aktivera diffspärrarna. Hur dragkraften ökar visas på den digitala instrumentpanelen.

– Hela instrumentpanelen är designad för att ge en bra överblick, fokus är att möjliggöra för föraren att hantera information på ett intuitivt och effektivt sätt med mindre stress. Instrumentpanelen har en funktionell, robust design i slitstarka material med en stabil mugghållare, generös förvaring och flera USB laddkontakter, berättar Stefan Strand.

Växelväljaren för Volvo I-Shift har en ny design som är mer praktisk och ergonomisk och som ger ännu större rörelsefrihet inne i hytten. Programmet för växelval har också vidareutvecklats och inkluderar nu ekonomi, standard och prestanda i grundutförandet med möjlighet att välja till anläggning/timmerkörning och tungdragare.

Både Volvo FM och Volvo FMX har nya hytter med upp till en kubikmeter större volym interiört jämfört med tidigare. Detta ger en mer rymlig känsla, större arbetsutrymme och förbättrad direktsikt tack vare, bland annat, en lägre dörrlinje. Insteget är lågt och brett och har två halkfria fotsteg som är upplysta för att vara ännu säkrare, vilket underlättar vid körningar med många stopp. För anläggning, till exempel, är det inte ovanligt för föraren att kliva in och ut ur hytten upp till 50 gånger per dag.

Precis som med Volvo FH och Volvo FH16, innehåller nu förarmiljön en justerbar ratt med tiltfunktion för bättre anpassning av den individuella förarställningen. Den nedre sängen i sovhytten är placerad lite högre än tidigare, vilket gör att den är ännu mer bekväm att sitta på och skapar ytterligare förvaringsutrymme. Daghytten har också ett nytt 40-liters förvaringsutrymme med interiör belysning.

Under alla årstider hjälper ny, mer robust hyttisolering att stänga ute kylan, värmen eller buller. En klimatenhet som är sensorstyrd har ett kolfilter som leder till bra luftkvalitet, även i utmanande förhållanden.

En kommentar

  1. ”Alla lastbilar som har mer än en axel…”

    Jag har då aldrig sett en lastbil med en axel eller färre… 🤣

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*