annons
Hem » Artiklar » Scania erbjuder förlängda R- och S-hytter

Scania erbjuder förlängda R- och S-hytter

• R- och S-hytter kan specificeras med 270 mm extra längd
• Erbjuder förstklassig förarkomfort för avancerade lastbilar som går på långa rutter
• Även möjligheter för andra applikationer, som att ta emot fler passagerare, körskolor, återvinningsbilar med fler passagerarsäten etc.
• Produceras exklusivt av Scanias dotterbolag Laxå Special Vehicles

”Med introduktionen av CR23 och CS23 höjer Scania ribban för bilar ännu högre”, säger Stefan Dorski, Senior Vice President, chef för Scania Trucks. ”Vi kommer att blanda några av funktionerna från vår Scania CrewCab i våra premiumhytter i R- och S-serien. Genom att göra det lägger vi till generöst utrymme som ger extra komfort och öppnar upp för en mängd kreativa lösningar ”.

Scanias beslut att erbjuda förlängda hytter byggda i små serier bygger på en bestående efterfrågan från flera marknader om hytter med extra längsgående utrymme. Premium S-serien har ett platt golv och har redan berömts för sin rymd. Med den extra längden blir det något av en drömhytt för de långväga förare som tillbringar många nätter hemifrån. De kan till exempel ha Scanias expanderbara säng som är 100 cm bred utan att behöva dra tillbaka den.

Tillägget av 27 centimeter till den ursprungliga längden på 200 cm (som mäts från pedalerna till bakväggen) kan låta mindre men det är inte: det representerar en ökning med mer än 13%, något som definitivt gör skillnad och öppnar upp för många geniala lösningar:

”Den mest uppenbara fördelen är naturligtvis för långväga förare, de är alltid på jakt efter bekväma premiumlösningar”, säger Dorski. ”Oavsett om de använder utrymmet för att få mer rymlighet i allmänhet eller för att välja en bredare säng – eller båda – återstår att se. Andra användare finns i applikationer som körskolor, försvarsbilar och återvinningsbilar. Den senare kommer att kunna transportera passagerare från trasiga fordon ”.

Det extra utrymmet skapas genom att lägga till befintliga hyttkomponenter, vilket är möjligt tack vare Scanias berömda modulsystem. De första leveranserna till kunderna är planerade att ske under Q32021.

”Scanias plan är att få dessa hytter certifierade med en WVTA * under fjärde kvartalet i år”, säger Dorski. ”Vissa länder kommer initialt att få dessa fordon certifierade separat på sina respektive marknader”.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*