annons
Hem » Artiklar » Scania presenterar nu en lyftbar tandem

Scania presenterar nu en lyftbar tandem

Scania introducerar nu RB662 tandem-boggiaxel med en valfri lyft- och urkopplingsfunktion. Det nya alternativet, när det är inkopplat, kan spara upp till 6 procent på bränsle, beroende på drift. Dessutom minskas svängradien. Lyftningen tar mindre än 25 sekunder och med normal chassihöjd och däck är markfrigången nästan 70 mm.

– Det här är en mycket önskad funktion från kunder i vissa applikationer, och jag är glad att kunna presentera den här mycket smarta lösningen”, säger Bo Eriksson, produktchef, Scania Trucks. När den är olastad kan skillnaden i bränsleförbrukning vara upp till 6 procent beroende på drift. Det är väsentligt, särskilt när man överväger en retursträcka på 150 till 200 kilometer, vilket ofta är fallet med timmerbilar i Sverige. Dessutom får chauffören mindre däckslitage och ökad manövrerbarhet. ”

Den lyftbara och urkopplingsbara tandembogien (LDTA) kräver luftfjädring och ökar lastbilens egenvikt med 60 kg. Det mesta av bränslebesparingarna kan hänföras till minskad friktion inuti den andra (frånkopplade) axeln och endast cirka 10 procent av besparingen kommer från minskat rullmotstånd. Tre boggivikter – 19, 21 och 26 ton – finns tillgängliga och lastgränser med den andra axeln lyft är 9,5, 10,5 respektive 13 ton.

  • Scania introducerar RB662 som en lyftbar och urkopplingsbar tandem boggi.
  • Perfekt för 6×4- eller 8×4-applikationer som tippbilar, timmerbilar och andra fordon som ofta körs olastade i en riktning, vilket minskar bränsleförbrukningen med upp till 6 procent.
  • Möjliggör minskat däckslitage samt en snävare svängradie och maximal lastöverföring för större grepp vid olastning.

 

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*