annons
Hem » Artiklar » Scania startar tillverkning i Kina – siktar på utveckling av ny teknik

Scania startar tillverkning i Kina – siktar på utveckling av ny teknik

Scania tar ett viktigt steg i strategin för att växa i Kina och övriga Asien genom att etablera en helägd anläggning för produktion av lastbilar i landet. Etableringen har möjliggjorts genom förvärvet av det kinesiska bolaget Nantong Gaokai Auto Manufacturing Ltd.

Företaget är ett av en handfull kinesiska fordonstillverkare som använder teknik för bränsleceller i drivlinan och har även en egen avdelning för forskning och utveckling. Enligt kinesiska myndigheter tillverkar Nantong Gaokai bland annat en treaxlig dragbil som drivs med bränsleceller.

– Den huvudsakliga anledningen till köpet är för att kunna etablera en egen tillverkning i landet. Att företaget även arbetar med teknik för bränsleceller är en ren bonus, säger Scanias presstalesman Hans-Åke Danielsson till Trailer.se.

Scania tänker inte arbeta vidare med den kinesiska lastbilstillverkarens nuvarande modellprogram utan enbart bygge egna lastbilar. Hans-Åke Danielsson utesluter dock inte att Scania kan dra nytta av den teknik och utveckling inom bränsleceller som Nantong Gaokai arbetar med.

Enligt ett pressmeddelande från Scania ingår etablering av forskning och utveckling i Kina i företagets satsning.

– Detta kommer att stärka Scanias internationella konkurrenskraft och förmåga att vara ledande inom hållbara transporter, eftersom närvaron ger ökad tillgång till ledande teknik och kompetens inom områden som elektrifierade och autonoma fordon, säger vd och koncernchef Henrik Henriksson.

Serieproduktionen planeras starta i början av 2022. Enligt ett pressmeddelande från Scania kan det bli fråga om betydande investeringar fram till slutet av 2020-talet. Detta bland annat för att etablera Kina som det tredje benet i Scanias globala produktionsstruktur.

– Vår verksamhet i landet kommer att successivt utökas och utvecklas till en fullskalig enhet i Scanias globala produktions- och leverantörsstruktur. Målet är inte bara att göra Kina till vårt tredje industriella ben, utan också till ett regionalt centrum för försäljningen till andra asiatiska marknader, säger Henrik Henriksson.

Kina är världens enskilt största marknad för kommersiella fordon, med en efterfrågan som idag motsvarar 40 procent av den globala försäljningen. Scania siktar på att försäljningen i landet i slutet av 2020-talet ska uppgå till minst samma volymer som på den idag enskilt största marknad Brasilien.

 

 

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*