annons
Hem » Artiklar » Scania testar självkörande lastbilar i motorvägstrafik

Scania testar självkörande lastbilar i motorvägstrafik

Scania har beviljats tillstånd av Transportstyrelsen för att testa självkörande lastbilar på E4 mellan Södertälje och Jönköping. Lastbilarna, som kommer att vara lastade med gods för Scanias produktion, körs autonomt men övervakas av säkerhetsskäl av en chaufför. Scania har genomfört en del tester på E4 sedan slutet av 2020. Testfordonen som nu berörs beräknas rulla igång i slutet av första kvartalet.

Vid testerna kommer också en provningsingenjör att finnas ombord med uppgift att övervaka och verifiera den information som överförs till bilen från de sensorer som möjliggör autonom körning.

– I både USA och Kina pågår redan test av lastbilar enligt Nivå 4 på allmän väg, men Scania är såvitt jag känner till först i Europa med att testa tekniken på motorväg och med nyttolast, säger Hans Nordin, som ansvarar för projektet Hub2hub, i ett pressmeddelande.

Scania planerar att senare under året utvidga testerna till att omfatta hela sträckan mellan Södertälje och Helsingborg.

– Under de kommande åren räknar vi dessutom med att kunna testa tekniken i andra europeiska länder och i Kina, säger Hans Nordin.

Scania testar sedan 2017 självkörande lastbilar för gruvtransporter i Australien.

– Erfarenheterna från dessa tester visar att autonoma fordon kan bli verklighet inom bara några år när det gäller transporter inom slutna områden som gruvor och terminaler, säger Hans Nordin.

Enligt Hans Nordin är så kallad Hub2hub-transport, körning på motorväg mellan omlastningscentraler, det första slags transporter på allmän väg där självkörande lastbilar kan bli verklighet.

– Vi har kommit så långt i utvecklingen av självkörande fordon att tekniken kan vara mogen att marknadsintroduceras redan inom fem år när det gäller denna typ av transporter. Däremot dröjer det längre tid innan autonoma fordon för körning på vägar med dubbelriktad trafik och i tätortsmiljöer blir verklighet, säger Hans Nordin.

Fakta

Testerna sker i samarbete med Tusimple, som arbetar med utveckling av autonoma fordon och en partner i Scanias och Traton-gruppens satsning inom området. Testerna omfattar teknik enligt nivå 4 på den 5-gradiga SAE-skalan för självkörande fordon, vilket innebär att lastbilarna körs autonomt men övervakas av en chaufför.

Tusimple – med huvudkontor i San Diego, USA, och med anläggningar i Tucson, Shanghai och Peking – har sedan grundandet 2015 genomfört miljontals kilometer av testkörning på motorväg för att utveckla självkörandetekniken för automationsnivå 4.

 

15:55 Texten uppdaterad

I en tidigare version uppgav vi att testfordonen som nu berörs beräknas rulla igång om cirka en månad. Detta var felaktiga uppgifter från Scania som nu korrigerats.

En kommentar

  1. Magnus bitgren

    Vad trevligt. Och vad ska alla arbetslösa chaufförer göra? Sitta på a-kassa? Fler och fler jobb kommer försvinna men det är folket som gör så att det går runt. Har folk inget jobb så har de inga pengar att handla och då behövs inga transporter. Snacka om kortsiktig lösning. Jag vet. Ni lär säga att andra jobb lär skapas… Visst men inte lika många som försvinner.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*