annons
Hem » Artiklar » Silvergärdes konkurs: uppförsbacken blev för brant
Silvergärde Transport
Uppförsbacken blev för brant för Silvergärde Transport . Foto: privat

Silvergärdes konkurs: uppförsbacken blev för brant

Igår kunde vi rapportera om att Silvergärde Transport i Kinnared försatts i konkurs. En konkurs som riskerar dryga 15-talet chaufförers anställning. På torsdagseftermiddagen kom vi i kontakt med Per Jacobsen som är en av två delägare i bolaget. Han vittnar om en flera års kamp mot gamla skulder och en uppförsbacke som i och med oron kring corona blev allt för brant.

– Vi har kämpat mot en likviditetsbrist som kan ledas tillbaka ända till finanskrisen 2007 till 2010. 2014 tog jag och min kompanjon över åkeriet efter min svärfar som kämpade med en sviktande hälsa och växande skulder. Vi har arbetat hårt för att få rätt på siffrorna. Bland annat sålde vi fastigheter för att komma till rätta med det negativa resultatet från 2018/2019, säger Per.

Arbetet har dock inte hjälpt fullt ut och när så världsekonomin tvärnitade till följd av coronaepedemin drogs rullgardinen ner.

– I och med corona har vi sett volymerna minska och osäkerheten för hur det ska se ut om en eller två månader gjorde att vi valde konkurs, säger Per.

– Vi orkade helt enkelt inte mer, tillägger han med uppgiven röst.

Tidigare körde åkeriet bland annat för Freja, Fraktkompaniet och Alltransport. De två första har inte funnits med i bilden på ett tag utan en majoritet av uppdragen har kommit från egna kunder. Per är noga med att påpeka att verksamheten drivits vidare in i det sista och att chaufförerna jobbat som vanligt. Detta skapade dock något av ett dilemma för åkeriet.

– Åtgärderna som regeringen tagit fram med anledning av coronaepedemin är inget som hjälper oss mindre företagare. Eftersom verksamheten rullat på med bra täckning på bilarna måste vi ha våra chaufförer, detta gör att vi inte kunnat dra nytta av korttidspermittering. Och möjligheten att skjuta på skatten hjälper inte. Kan vi inte betala den nu så kan vi inte göra det om några år heller.

– Hjälpen är otillräcklig och kommer för sent, säger Per uppgivet.

Per anser att han och hans kompanjon försökt driva ett seriöst åkeri med kollektivavtal och utan att pressa fraktpriserna. Han känner dock att detta varit till en nackdel i den så hårt konkurrensutsatt åkeribranschen.

– Man kan hålla sig för skratt när man ser hur ett statligt ägt företag som allt som oftast har utländska dragbilar till sina trailrar får miljardbelopp i stöd från staten, säger Per.

Verksamheten drivs nu vidare under konkursförvaltaren, chaufförerna är uppsagda och bolaget ligger ute till försäljning. Per arbetar dag och natt med att försöka hitta en lösning som kan rädda åkeriet och jobben för de anställda.

– Det finns några som visat intresse och jag hoppas någon av dem är villiga att ta över. Sedan – när allt detta är över – är jag klar med åkeribranschen, avslutar Per.

 

Läs mer:

Corona spiken i kistan för Silvergärde Transport – 15 förlorar jobbet

En kommentar

  1. J-O Herbertsson

    Man överlever inte som seriös åkare i dagens bransch. Jag och mina bröder satte ner fötterna i trasportförhandlig redan 2009 ÅSAB i Vårgårda.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*