annons
Hem » Artiklar » Logistik » Självkörande fordon i ett transportsystem

Självkörande fordon i ett transportsystem

Att skapa lösningar som kan maximera transporteffektiviteten genom avancerad automatisering är målet för en hel bransch, berättat Swecon i en pressrelease. För Volvo Autonomous Solutions kommer det sannolikt att ske först i den kontrollerade världen inom stenbrott och gruvor, förväntar man sig.

Efter en stabil utveckling, det ena försiktiga steget efter det andra, i mer än hundra år, så befinner sig fordonsvärlden för närvarande mitt i en revolution med två sidor: den pressas dels till att minska utsläppen genom att satsa på eldrift, och strävar dels efter den heliga gralen inom transport: att fordonet eller maskinen inte behöver någon operatör. Medan stora framsteg har gjorts i övergången till hybrid- och ren eldrift, så har skapandet av autonoma transporter visat sig vara svårare att ta till perfektion.

– Automatiseringen har haft motvind i den breda fordonsvärlden eftersom man försöker få autonoma fordon att fungera överallt och på ett säkert sätt samexistera med alla livets variabler – bilar, lastbilar, cyklar, människor, hundar, katter – listan är lång, säger Perjohan Rosdahl, chef för terrängfordon på Volvo Autonomous Solutions. Att lösa alla dessa problem samtidigt har visat sig vara en enormt komplex utmaning, även för världens största fordons- och teknikbolag. Vårt tillvägagångssätt är ett börja smått, i en strikt kontrollerad miljö, och bygga våra framgångar över tid. En perfekt plats att börja på är stenbrott, som har tydligt definierade last- och tipplatser med överlag korta körvägar.

Övergången till autonoma fordon kommer inte bara handla om att ersätta en maskin med en operatör mot en utan. Autonoma maskiner kommer att driva på automatisering av hela processen och kräva ett nytt sätt att se på hela verksamheten.

Utöver att erbjuda anpassade maskiner från Volvokoncernen, så kommer Volvo Autonomous Solutions att bistå kunderna med lösningar på andra utmaningar beträffande autonoma maskiner, såsom nödvändig infrastruktur, kontrolltorn, reparation och underhåll, virtuella operatörer och även drift av verksamheter om så behövs.

– Det handlar lika mycket om ett nytt tankesätt som det handlar om att utveckla autonoma maskiner, säger Uwe Müller, försäljnings- och marknadsansvarig för terränglösningar på Volvo Autonomous Solutions. Vi talar om att automatisera en transportprocess, inte bara att sälja en enskild maskin. Vi behöver därför utveckla en totallösning som kan hantera hela den här processen.

 

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*