annons
Hem » Artiklar » Skarp kritik mot Trafikverkets felkalkyler

Skarp kritik mot Trafikverkets felkalkyler

SVT Östnytt avslöjade idag grava felkalkyler i Trafikverkets beräkningar som låg till grund för regeringens nationella transportplan där infrastruktursatsningar på 522 miljarder klubbades. Enligt SVT har Trafikverket räknat fel på 20 miljarder. Trafikverket slår ifrån sig och säger att det ”bara” är 6 miljarder som är fel i kalkylen. Resterande 14 miljoner säger man beror på ökad tågtrafik och nya bedömningar kring järnvägens behov.

Oavsett vad så har debatten under eftermiddagen varit stundtals ganska intensiv.
    – Jag är jätteupprörd. Hur kan man ha så dålig ordning på sig, säger Karin Svensson Smith (MP), ordförande för Resenärsforum och tidigare ledamot för Trafikutskottet i Riksdagen, till SVT.
    SVT kunde i sin granskning vidimera att vissa felräkningar konstaterades internt på Trafikverket innan den nationella planen presenterades. Rapporterna som SVT tagit del av diariefördes fem veckor innan Trafikverkets förslag till den Nationella planen presenterades.
    Uppgifterna om hur mycket pengar som behövs för att underhålla järnvägen angavs alltså ändå att vara i samma storlek som innan de hittade felen.
    – Det är beklagligt att vi har en felräkning på cirka sex miljarder kronor gällande kontaktledningar, det ser vi allvarligt på. Det är naturligtvis så att alla nya rapporter kommer att bedömas och prioriteras i kommande planer, säger Christer Hårrskog, kommunikationsdirektör Trafikverket.
    Så här försvarar sig Trafikverket i ett pressmeddelande:
    ”Trafikverket arbetar ständigt med att analysera och utveckla det svenska järnvägssystemet. Det innebär att det produceras en stor mängd tekniska rapporter som går till Trafikverkets ledning på olika nivåer för prioriteringar.
    De underlag som låg till grund för Nationell plan producerades före hösten 2012. Materialet sammanställdes och därefter följde den demokratiska processen som pågick fram till hösten 2013 innan regeringen tog beslut under våren 2014. Det innebär att tekniska rapporter och analyser som tagits fram efter hösten 2012 alltså inte ingår i underlaget.”

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*