annons
Hem » Artiklar » Smidig treaxlad Antos

Smidig treaxlad Antos

Jürgen Neff kör sopor i österrikiska Walding. Han har precis fått sin nya treaxlade Mercedes-Benz Antos 2536 L med den tolvstegade Poershift-automaten G 211. Växellådan har en uttalad krypväxel för att göra samarbetet med killarna som drar farm soptunnorna smidigare och körningen säkrare. Den nya bilen är framtagen för just hans dagliga arbete i trånga passager, längs smala gator och bland felparkerade bilar. Bilens motor är en OM 470 Euro 6 med 360 hk och den driver både bilen, hydrauliken och komprimatorn. Den senare via kraftuttaget.

– Jag har under många år kört flera andra sopbilar, men ingen som är så smidig som den här och ingen som gör jobbet så effektivt som denna 26-tonnaren, säger 42-årige Jürgen Neff. Automatlådan är toppen. Hade jag tvingats jobba med en koppling hela dagen hade nog inte knäet pallat.

Hytten, ClassicSpace M-cab, har ett extra lågt insteg och den är bara 2,3 meter bred men ger ändå tillräckligt utrymme för Jürgen och upp till två medarbetare. Detta plus all personlig utrustning i form av klädbyte vid dålig väderlek och den klassiska termosen samt mackorna.

15A391

Jürgen kör för Zellinger, ett återvinningsföretag som funnits i branscehn i mer än 40 år. Familjeföretaget driver också en egen återvinningsanläggning, med biogasproduktion och en miljövänlig anläggning för lastbilstvätt.

Zellinger har en flotta på 78 lastbilar och 45 av dem är Mercedes-Benz. En anra Antos, byggd som Jürgens bil är beställd liksom en Actros med hydraulisk hjälpdrivning, HAD, av framaxeln. Den bilen blir den första i Österrike med den lösningen.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*