annons
Hem » Artiklar » Svensk seger i EU:s trafikutskott

Svensk seger i EU:s trafikutskott

Det blev en ny seger för den svenska linjen då EU:s Transportutskottet – ännu en gång – röstade om att inleda trilogförhandlingar kring de viktiga frågorna i det stora vägtransportpaketet.

Detta behandlas idag i fyra lite mindre paket.

Cabotage. 30 ledamöter i transportutskottet röstade för och 14 emot (2 röstade blankt) att inleda trilogsamtal utifrån den position parlamentet antagit. Denna innebär fritt antal cabotageresor under 72 timmar och därefter en avkylningsperiod på 60 timmar.

Positionen innebär också att lastbilen ska utföra en transport till/från eller i hemlandet var fjärde vecka.

Kör- och vilotid. 30 röstade för och 15 emot (2 röstade blankt) att inleda trilogsamtal. Parlamentets position tydliggör att ordinarie helgvila inte bör tas i lastbilshytten och att chauffören ska ha tillfälle att besöka hemlandet var fjärde vecka.

Utstationering. 28 röstade för och 16 emot (3 röstade blankt) att inleda trilogsamtal. Denna position innebär att chaufförer som kör cabotage och kombitrafik ska omfattas av värdlandets villkor från dag ett.

Kombidirektivet. 43 röstade för och endast fyra emot att inleda samtal. Denna position som vann knapp majoritet i parlamentet innebär ingen stor förändring gentemot dagens regelverk. En del ledamöter vill att den ska jämställas med annan cabotagetrafik.

Skälet till att det nu blev så klar majoritet är troligen att en del ledamöter taktikröstade då man ser en fördel i att de fyra delarna hanteras parallellt i trilogsamtalen med ministerrådet. Den position som ministerrådet här antagit innebär nämligen att kombitrafik behandlas på samma sätt som cabotagetrafik. Och när infrastrukturminister Tomas Eneroth, och hans ministerkolleger, gjorde detta i början av december 2018 så var det framför allt Sverige och Danmark som drev frågan.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*