annons
Hem » Notiser » Sverige tar strid för mobilitetspaketet

Sverige tar strid för mobilitetspaketet

Som det framgår i en artikel i Trailer 4 så vill många länder i Östeuropa inte acceptera de förändringar som väntar inom ramen för vägtransportpaketet. När det gäller cabotagereglerna handlar det framför allt om:

x Att lastbilen ska återvända till hemlandet var åttonde vecka.

x Att det efter en cabotageperiod krävs en avkylningsperiod på fyra dagar.

x Att medlemsländerna får möjlighet att begränsa cabotagetransporter vid kombitrafik.

I totalt 15 överklaganden till EU-domstolen har Polen, Bulgarien, Rumänien, Ungern, Litauen, Malta och Cypern har protesterat mot bland annat dessa tre regeländringar och de vill att delar av lagstiftningen ska rivas upp. Det handlar om totalt 15 (!) överklaganden.

Att så många länder protesterar mot en ny lag som publicerats i EU:s officiella tidning är mycket ovanligt och det visar hur laddad denna fråga är. I slutänden står också mycket stora pengar på spel.

Övriga länder i EU har möjlighet att engagera sig i den process som väntar i EU-domstolen.

I det nyhetsbrev NLA (Nordic Logistic Association) publicerade i fredags berättade de att den danske transportministern Benny Engelbrecht deklarerat att man kommer att engagera sig (intervenera) för att försvara den liggande överenskommelsen.

Samtidigt ställer NLA sig frågande till Sveriges position. De noterar att Thomas Morell, som representerar SD i Riksdagens trafikutskott, ställt en fråga i en interpellation till infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Svaret är ja. När Trailer igår ställde en fråga i ämnet så meddelade Infrastrukturdepartementets presstjänst att regeringen den 4 mars beslutade sig för att intervenera i samtliga 15 rättsmål i EU-domstolen för att ta strid för mobilitetspaketet.

Idag publicerade infrastrukturdepartementet också ett pressmeddelande där den ansvarige ministern Tomas Eneroth kommenterar regeringens beslut. 

– Vi tar strid för mobilitetspaketet och vi gör det tillsammans med fackföreningsrörelsen och åkeribranschen. År av arbete ligger bakom den här reformen och vi är redo att kämpa för den. Dåliga arbetsvillkor och osund konkurrens hör inte hemma i åkeribranschen, säger Tomas Eneroth.

 

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*