annons
Hem » Arkiv taggar: HCT

Arkiv taggar: HCT

Triple F talar för samarbete HCT-lastbilar och järnväg

Efter en framgångsrik utvärdering av etableringsfasen börjar nu en femårig genomförandefas för att åstadkomma en snabb omställning till ett fossiloberoende godstransportsystem, berättar Trafikverket i en pressrelease. Över 20 forsknings- och innovationsprojekt med näringslivs- och samhällsengagemang har startats under etableringsfasen och flertal nya parter har involverat sig i programmet. Sju doktorander har hittills rekryterats och ytterligare sex stycken beräknas påbörja sin ...

Läs mer »

HCT-ekipage hjälper företag med klimatsmarta transporter

Fristads Arbetskläder deltar i projektet Autofreight för att ytterligare effektivisera sina transporter och minska utsläppen. Projektet som drivs av Borås stad går ut på att använda High Capacity Transport-fordon (HCT) för transporten mellan Viared och hamnen i Göteborg. Ekipagen är drygt 32 meter långa och rymmer två containrar istället för en. Syftet är enligt ett pressmeddelande att minska antalet transporter ...

Läs mer »

SÅ kritiskt till begränsat vägnät för 74 ton

I tisdags presenterade Trafikverket de vägar som är aktuella för att tillåta tyngre lastbilar med hög klimatnytta. Sveriges Åkeriföretag är positiva till införande av 74 ton men hoppas på ett större utpekat vägnät. Rapporten visar att ungefär 8 procent av Sveriges vägnät är aktuellt för ekipage med en total bruttovikt på 74 ton. De korta och geografiskt spridda vägnäten gör ...

Läs mer »

HCT nyttigare

Nyttan med High Capacity Transport, HCT, diskuterades vid Heavy Vehicle Transport Technology Symposia, HVTT13, i Argentina i december 2014. Där presenterades ny forskning gjord i Holland som visar att användning av HCT-ekipage sparar både pengar och miljö. De nya forskningsrönen visar att ett vanligt EU-semitrailerekipage (40 ton) medför upp till 38 procent högre kostnad per ton x kilometer jämfört med ...

Läs mer »

Benders kör 80 tons grusbil

De positiva miljöeffekterna av lastbilar med tyngre last än den idag tillåtna maxvikten på 60 ton är stora. Det visar resultaten av flera forskningsprojekt där Volvo Lastvagnar är inblandade. Sedan i oktober utvärderas en gruslastbil med en totalvikt på 80 ton. – Nu kan vi transportera samma totalmängd med 30 procent färre fordonskilometer. Det ger enorma miljöbesparingar, säger Benders transportchef ...

Läs mer »