annons
Hem » Arkiv taggar: sveriges åkeriföretag (sida 6)

Arkiv taggar: sveriges åkeriföretag

SÅ: Regeringen för defensiv

Sveriges Åkeriföretag anser att regeringen är för defensiva, tar för små steg och snarast bör besluta om ytterligare åtgärder för effektivare godstransporter på väg för att minska klimatpåverkan. – Regeringens beslut att ge Trafikverket i uppdrag att undersöka vilka delar av vägnätet som är lämpligt för 74-tons lastbilar är inte tillräckligt och behöver kompletteras säger teknikchef Mårten Johansson i ett ...

Läs mer »

Trafiksäkerhetsdagar för blivande yrkesförare

Sveriges Åkeriföretag Öst samarrangerar Trafiksäkerhetsdagarna 9-10 april 2015 på Trafikcenter utanför Kumla. Detta är första gången Trafiksäkerhetsdagarna arrangeras i Örebroregionen. Dagarna är ett samarbete mellan transportgymnasieskolorna i området, Sveriges Åkeriföretag, Trygg Hansa samt TYA. Enligt ett pressmeddelande vill arrangörerna öka medvetenheten om trafiksäkerhet och höja kunskapsnivåerna för de risker som finns kring framförande av tunga fordon. Trafiksäkerhetsdagarna vänder sig särskilt ...

Läs mer »

SÅ förespråkar permanenta alkobommar

På måndagen presenterades en utvärdering av försöksprojektet med alkobommar i Stockholm. Resultatet visar en rejäl nedgång av rattfylla och beteendeförändring gällande alkohol hos chaufförerna. Sveriges Åkeriföretag står bakom kravet på att alkobommar ska finnas i varje svensk hamn. – Nu behövs politiska beslut omgående om ett landstäckande införande av alkobommar, säger Rickard Gegö, vd Sveriges Åkeriföretag, i ett pressmeddelande. Enligt ...

Läs mer »

Internationellt möte om schyssta villkor

Infrastrukturminister Anna Johansson träffade förra veckan sin danska motsvarighet för att diskutera bland annat regelefterlevnad på väg, och sociala villkor. Ett liknande möte äger rum för branschens företrädare i Bryssel denna vecka, då både de nordiska och internationella åkeribranschorganisationerna möts. På agendan står bland annat lika konkurrens, kör- och vilotider samt definitioner av veckovila. – Vi förväntar oss att ministrarna från ...

Läs mer »

Tårtkalas för nya lagar

Under torsdagen var det tårtkalas hos Sveriges Åkeriföretag i Skarabors Län. Inbjudna var bland andra Johan Wilsson och Emil Sahlberg, som är engagerade i manifestationen Här Stannar Sverige samt riksdagsledamöterna Sten Bergheden (m) och Monica Green (s). – Målet är att få köra på lika villkor, sade Johan och Emil som var nöjda med att det nu skett en del ...

Läs mer »

Nya regler för Tankbilstransporter

SPBI Regelverk Tankbilstransporter är en ny uppdaterad publikation framtagen i samverkan mellan SPBI och Sveriges Åkeriföretag. Det uppdaterade regelverket för transport av brandfarlig vätska med tankfordon träder i kraft den 1 januari 2015. Ny standard, SS EN 13922, införs för elektroniskt överfyllnadsskydd med 10-polig kontakt, och aktuella fordon ska vara ombyggda senast den 1 jan 2017 enligt det uppdaterade regelverket. ...

Läs mer »

Fler orsaker till klampning

I förra veckan meddelade infrastrukturministern att även utebliven betalning av sanktionsavgifter blir en anledning till att klampa ett fordon. Något som välkomnas av Sveriges Åkeriföretag. — Seriösa företagare som kör sunda transporter ska inte köras om av trafikfarliga eller illegala transporter. Nu finns ett kraftfullt medel mot detta, inte minst den avskräckande effekten borde vara stor, säger Tina Thorsell, Kommunikationschef ...

Läs mer »

KD och Fair Transport

I dagarna befinner sig Kristdemokraterna i Örebro för sina årliga kommun- och landstingsdagar som lockar lokala politiker från hela landet. Bland annat diskuteras hållbara upphandlingar, men Sveriges Åkeriföretag vill se tydligare fokus för hållbara transporter, inte bara vad som transporteras. Arbetet med att få kommunerna i Örebro län att ställa bra miljökrav vid upphandling av transporter har inletts under vintern. ...

Läs mer »

SÅ hoppas på schyssta villkor

Gruvbolaget LKAB har meddelat att de ska omförhandla en rad avtal, däribland transporter. Syftet är att sänka kostnaderna. Sveriges Åkeriföretag hoppas nu att LKAB låter sunda transporter och konkurrenskraftiga priser gå hand i hand. Organisationen skriver i ett pressmeddelande att även om syftet är att sänka kostnaderna så kan transportköpare kombinera pris med hög trafiksäkerhet, miljötänk och socialt ansvarstagande. – ...

Läs mer »

Elgiganten får tummen upp

Efter att Elgiganten gått ut och ställt krav om schyssta villkor i sitt nya transportavtal (se separat artikel) så får företaget nu tummen upp av Sveriges Åkeriföretag. I ett pressmeddelande skriver SÅ att Elgigantens agerande ligger helt i linje med hur Sveriges Åkeriföretag arbetat för sunda transporter där hållbarhet skapar goda affärer, både för köpare och säljare. -Vi ser en ...

Läs mer »

SÅ också positiva

Igår kunde Trailer.se rapportera om att Biltrafikens Arbetsgivarförbund och Transportgruppen ställde sig positiva till regeringens förslag om skärpning när det gäller reglerna för klampning. Nu ställer även Sveriges Åkeriföretag bakom förslaget. Från 1 mars i år kan svensk polis och tull besluta om klampning vid brott mot kör- och vilotidsbestämmelserna. Dock skulle myndigheterna inte kunna klampa vid brott mot cabotagereglerna. ...

Läs mer »

IRU:s riktlinjer nu kinesiska

International Road Transport Union i Geneve, IRU, publicerade förra veckan riktlinjer för lastsäkring för vägtransporter i en kinesisk översättning. Sveriges Åkeriföretag har föreslagit att Transportstyrelsen snarast medverkar till en svensk översättning. Publikationen är huvudsakligen baserad på den europeiska standarden EN 12195-1:2010/Lastsäkring för transport på väg. IRU:s riktlinjer omfattar dessutom beprövad praxis för surrning av speciellt gods, transport av timmer och ...

Läs mer »

HCT nyttigare

Nyttan med High Capacity Transport, HCT, diskuterades vid Heavy Vehicle Transport Technology Symposia, HVTT13, i Argentina i december 2014. Där presenterades ny forskning gjord i Holland som visar att användning av HCT-ekipage sparar både pengar och miljö. De nya forskningsrönen visar att ett vanligt EU-semitrailerekipage (40 ton) medför upp till 38 procent högre kostnad per ton x kilometer jämfört med ...

Läs mer »