annons
Hem » Artiklar » TMA-olyckan – ett misslyckande för Bring
TMA Örebro, lånad bild
Foto: TMA Örebro

TMA-olyckan – ett misslyckande för Bring

För knappt en vecka sedan kraschade ett Bring-ekipage in i en TMA-bil som precis var i färd med att lämna en olycksplats där den använts som skyddsbuffert för räddningspersonalen. Som väl var klarade sig båda chaufförerna sig undan olyckan utan allvarliga skador. För Bring är detta ett misslyckande i företagets ambition om noll olyckor.

– Som en stor aktör inom logistikbranschen har vi ett stort ansvar. Ett ansvar att se till att våra medarbetare har en bra och säker arbetsmiljö, att de får den kunskap och de verktyg de behöver för att kunna utföra sin arbetsuppgift för att minimera risken att en olycka med vår inblandning ska ske. Detta till trots sker det olyckor där vi är inblandade, det ser vi som ett misslyckande mot vår ambition om noll olyckor, kommenterar Adam Leth som är informationschef på Bring olyckan.

Bara några dagar innan TMA-olyckan gick ett heltyskt Bring-ekipage av vägen utanför Helsingborg med en misstänkt rattfull förare bakom ratten. Även denna gång stannade skadorna vid materiella. Och i höstas tog Helsingborgspolisen två lättlastare som körde för Bring vilka båda hade överlast och där den ena chauffören dessutom körde med falskt körkort. Adam Leth beklagar incidenterna.

– Vi på Bring eftersträvar att vara ett gott föredöme i trafiken, vi vill förebygga de risker som skulle kunna innebär att våra anställda eller deras medtrafikanter är inblandade i någon form av olycka på våra vägar.

Många menar att speditörerna pressar priserna allt för hårt och att detta går ut över kvalitén på transporterna. Adam Leth vill inte hålla med om att Bring pressat priserna för hårt och att detta skulle vara orsaken till de svarta rubrikerna.

– Oavsett vilken bransch du verkar inom är en av de vitala delarna – förutom medarbetarnas arbetsmiljö – att ha en bra balans mellan kvalité och ett bra erbjudande. Vi på Bring arbetar kontinuerligt för att kunna erbjuda båda delarna.

Ett sätt för Bring att höja kvalitén på sina transporter är att följa upp olyckor och incidenter internt. Efter TMA-olyckan kommer man exempelvis ha en dialog med Håkan Lundgren som är vice vd på TMA Örebro om hur man kan öka trafiksäkerheten. Håkan Lundgren kommer även följa med ut till olycksplatsen för Brings interna granskning.

– Vid en olycka så är det viktigt att vi följer de gällande rutiner vi har. Alla olyckor där ett fordon från Bring är inblandat i utreds internt för att vi ska få veta orsaken till olyckan och på så sätt kunna använda den kunskapen för att förhindra/minska risken för att det ska hända igen.

Bring erbjuder även den drabbade chauffören krishantering med snabbt stöd och hjälp.

När det gäller händelserna i höstas med lättlastarna säger Adam Leth att man hanterat händelserna internt enligt gällande rutiner. Detta kan röra sig om fordonskontroller samt oannonserade och annonserade stickprovskontroller.

3 kommentarer

  1. Mats Johansson

    Klart det har med pengar att göra. Alla de stora pressar ju så hårt, att de bra åkerierna och chaufförerna inte klarar sig på intäkterna/lönerna. Det blir så att de bästa slutar, de trevliga transporterna tas hand av lågavlönade, ej utbildade chaufförer/åkare. Så är det bara, tänk om någon annan bransch hade varit som transportbranschen. det hade blivit ramaskri. Vad gör Sveriges Åkeriföretag, politiker, polis och myndigheter.
    Inget.

  2. kjell fransson

    Vad finns att utreda? Det är väl solklart att föraren inte varit uppmärksam och sysslat med annat än att köra lastbil.

  3. Hans Skoglund

    Håller fullständigt med Kjell Fransson, klart att föraren varit ouppmärksam!!!!

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*