annons
Hem » Artiklar » Toyota släpper kompakt lättlastare

Toyota släpper kompakt lättlastare

Den utpräglade lådformen ger maximalt lastutrymme och den låga profilen ger bästa förutsättningar för bra vägegenskaper. Toyota ger sig in i kampen om köparna av de riktigt kompakta skåpbilarna med nya Proace. Nya lättlastaren är som minstingen bland personbilar, Toyota Aygo, framtagen tillsammans med franska PSA, Citroën och Peugeot alltså.

wSN Toyota Proace 1 160622

Toyotas version av den lilla kantiga skåpbilen skiljer sig inte överdrivet mycket från de franska syskonen. Det handlar mer om återförsäljarkontakter, pris och garantier som avgör för den som väljer sin version av den helt nya lättlastaren.

Toyota erbjuder ett brett program där bilen bland annat finns i tre längder, 4,6 eller 4,9 alternativt 5,3 meter. Den har två olika långa hjulbaser och man kan välja på två utrustningsnivåer i Sverige. Först ut är skåpbilen, men den kommer också som en plattform med enbart hytt för de som hellre vill ha en påbyggare att fixa rätta lastutrymmet. Det betyder exempelvis att den kan byggas som pickup med ett flak bakom hytten eller med olika typer av skåp. Till hösten kommer också en rymlig personbilsversion.

wmmSN Toyota Proace 4 160622

Förarmiljön är helt up to date med de flesta modern säkerhetsfunktioner som kollisionsvarning och adaptiv farthållare. Bilen har klarat fem stjärnor i Euro-NCAP:s krocktest med bra betyg för skydd av vuxna och barn och ganska bra betyg när det gäller förarstöd och fotgängarskydd.

wmmSN Toyota Proace 7 160622wmmSN Toyota Proace 6 160622Ljudnivån är låg tack vare extra ljudisolering och en väl förankrad mellanvägg i stål. Lastutrymmets golv, väggar, tak och dörrar är skyddat och ljuddämpat med en heavy duty liner, ett skyddslager som tål att lasten går emot utan att lacken åker av och samtidigt dämpar ljudet. Här finns en rad förvaringslösningar med fack ovanpå instrumentbrädan, fack under passagerarstolen och naturligtvis det klassiska handskfacket. Det finns tre fullstora säten så den som behöver kan ha två passagerare med sig utan att de behöver gruffa om vem som ska ha nödsätet. Mittsätet kan också bli ett kompakt skrivbord i det rullande kontoret tack vare att ryggstödet också är en nedfällbar skrivhylla designad för att hålla en bärbar dator. Kort sagt ett komplett passagerarutrymme som också fungerar i vardagen för budfirman eller supportbilen.

Här finns också en rad lösningar för hur riktigt lång last kan stickas in under passagerarstolen. Den lösningen gör det möjligt att lasta gods på upp till 3,3 meter i den kortaste versionen av Proace. I den längsta versionen kan man lasta upp till 4,0 meter. Lastvolymen i de tre olika långa versionerna av Proace är: 4,6 respektive 5,3 och 6,1 kubikmeter. Använder man utrymmet som skapas under passagerarstolarna också ökar lastvolymen med en halv kubikmeter. Den längsta modellen lastar tre EU-pallar och de kortare klarar 2 pallar vardera.

wmmSN Toyota Proace 8 160622

Toyota Proace är byggd för att konkurrera med alla andra kompakta skåpbilar och det betyder naturligtvis skjutdörrar på båda sidorna. På de båda längsta varianterna är sidodörrarna så breda att det går att skjuta in en EU-pall. Elmanövrering av sidodörrarna finns som tillval. Bakdörrrarna, dubbla, är som standard sidohängda med öppningsvinkel på 180 grader. Det är möjligt att få dem med elvärmda rutor med vindrutetorkare. Ett annat alternativ är dubbla sidohängda bakdörrar som öppnar 250 grader så att de sluter upp mot sidan av bilen när de är öppnade. Ytterligare ett alternativ är en topphängd baklucka som öppnas uppåt.

Mugghållare på rätta stället framför föraren.

Mugghållare på rätta stället framför föraren.

Lastvikter och dragvikter är konkurrenskraftiga med en lastvikt på upp till 1,4 ton och en dragvikt på upp till 2,5 ton.

Så kommer vi till drivlinan som är av franskt ursprung med 1,6 och 2,0 liters dieslar från 70 kW/95 hk till 132 kW/180 hk med vridmoment från 210 Nm till 400 Nm. Växellådsalternativen är 5-stegad manuell, 6-stegad robotiserad låda som växlas automatiskt eller manuellt för modeller med minsta motorn. Mellanmodellerna, 115, 120 och 150 hk har en 6-stegad manuell låda och toppmodellen har en 6-stegad traditionell automat. Bränsleförbrukningen anges från 5,2 till 5,9 liter per 100 km. Snålast är 1,6-litern på 95 hk med den 6-stegade robotiserade växellådan. Alla motorerna klarar Euro 6 normen. Serviceintervallen är 4000 mil eller 2 år, vilket som inträffar först.

wmmSN Toyota Proace 9 160622

Bilen har tre speciella körprogram, utöver standard, där ESP:n används för att underlätta vid körning i lera, snö eller sand. Vändcirkeln är 11,3 meter. Priserna börjar vid 202 900:- exklusive moms men med vägassistans.

 

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*