annons
Hem » Artiklar » Trafikverket styr upp användning av rastplatser

Trafikverket styr upp användning av rastplatser

Åkerier som använder rastplatsen som avställningsplats för trailers har blivit vardag på rastplats E6 i Landskrona, Glumslöv. Nu berättar Trafikverket att de vidtar åtgärder för att komma tillrätta med problemet.

Runt om i Sverige finns det cirka 270 rastplatser som förvaltas och sköts på uppdrag av Trafikverket. I första hand är det trafiksäkerheten som står i fokus. Varje år orsakar trötthet hos förare ett antal trafikolyckor och med Trafikverkets rastplatser är det meningen att alla trafikanter som behöver ska kunna vila från bilkörningen och för yrkestrafikanter göra det enkelt att följa de lagar som finns om vilotider.

På E6 i Landskrona, Glumslöv har rastplatsen dock inte kunnat leva upp till detta.

– Den här rastplatsen är felanvänd. Det finns åkerier som ställer upp sina trailers under långa perioder. Det är inte alls det som är meningen med våra rastplatser, säger Louise Linderoth, åtgärdsplanerare på Trafikverket.

Beteendet på rastplatsen hindrar de som har behov från att pausa och riskerar därmed att påverka trafiksäkerheten. För att komma tillrätta med problemet ska Trafikverket nu göra flera ändringar på plats. Delar av dem är en del av det regeringsuppdrag som Trafikverket fått för att höja säkerheten på uppställningsplatser runt om i landet.

–  Vi kommer att rita nya parkeringslinjer på rastplatsen för att förtydliga vad som gäller och vi håller på att se över de parkeringsbestämmelser som gäller på platsen för att på så sätt förhindra att man ställer upp sina fordon under längre perioder. Vi ser också över möjligheten att ha någon form av kameraöverbevakning på platsen, och just den insatsen är en del av det nationella pilotprojektet, säger Louise Linderoth, åtgärdsplanerare på Trafikverket.

Arbetet innebär att den del av rastplatsen som erbjuder parkering för tunga fordon delvis kommer att hållas stängd 1-6 juni. Däremot kommer verksamheterna vara tillgängliga och både personbilar och tunga fordon kommer kunna tanka och köra in och ut på platsen.

– När de här åtgärderna är på plats hoppas vi på bättre ruljans så att fler ska kunna stanna på rastplatsen i Glumslöv för att sträcka på benen eller vila, för att sedan köra vidare på ett säkert sätt, säger Louise Linderoth, åtgärdsplanerare på Trafikverket.

3 kommentarer

  1. Jag önskar Ni kunde se över ALLA rastplatser i Sverige! Jag är chaufför och kör stora delar av Sverige upp och ner. Många platser är det svårt att stanna och använda wc pga belägringar av div åkerier. Bygg ut och se över och snälla bygg med snedfickor som i andra land, det är inte alltid optimalt att fickparkera med stora långa udda ekipage.
    Tack för ordet.

  2. Då flyttas att upp till Mölletofta ,som tyvärr är nedlusat med östeuropeiska frysekipage som rullar in från torsdag och fylls på fram till söndag morgon . Och kan man trycka in en trailer på personbilsparkeringen så gör man det även på dedikerade bussplatser .Så hoppas att Trafikverket kollar in på den platsen också.

  3. Om nu rastplatser används på annat sätt än vad det är avsett för, så torde det finnas en eller flera anledningar till det.
    Jag gissar på att en av dessa är att det inte finns så många alternativ, och om det nu finns alternativa platser, så finns ingen information som når ut till berörda chaufförer/trafikanter om dessa alternativ.
    Jag förstår att det är billigare att måla om lite linjer och ändra lite annat, i stället för att kanske anlägga fler platser utefter behovet.
    Nu kanske det inte alltid bör vara trafikverkets huvudvärk angående alltför för få uppställningsplatser och rastplatser, utan jag tycker även att kommunerna och näringslivet borde ta mycket större ansvar gällande sånt här..
    Jag upplever att det va så mycket lättare och trevligare förr, innan denna invasion av utländska aktörer, då man t.ex. kunde stanna för natten på många bra platser.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*