annons
Hem » Artiklar » Trafikverket vill ha ny begränsning av bruttovikt på BK4-vägar
Trafikverket och Transportstyrelsen vill införa nya begränsningar på BK4-vägar. (Bilden är ett montage)

Trafikverket vill ha ny begränsning av bruttovikt på BK4-vägar

Trafikverket och Transportstyrelsen har gjort en gemensam framställan till regeringen om att de vill se förändringar i trafikförordningen, det vill säga den förordning som bland annat reglerar den högsta tillåtna bruttovikten på allmänna vägar i Sverige.

På BK4-vägar tillåts idag en bruttovikt på upp till 74 ton. I framställan, som skrivits under av de två generaldirektörerna, vill man bland annat införa nya begränsningar på BK4-vägnätet på ekipage med sju och åtta axlar. Man vill att bruttovikten för dessa ska begränsas till 64 respektive 69 ton.

Många åkerier har idag investerat i ekipage som dessa för att få bra lastförmåga då hela transportsträckan körs på BK4-vägar samtidigt som inte tjänstevikten sticker iväg, på grund av onödigt många axlar, då hela eller delar av transporten utförs på BK 1-vägar.

Det finns idag sju- och åttaaxliga ekipage som är specats för att få köra med en bruttovikt på 69 respektive 73 ton då hela transportuppdraget utförs på BK4-vägnätet.

Trafikverket publicerade denna bruttoviktstabell för BK 4 så sent som 2018. Men man ser nu en fara för att vägslitaget ökar då ekipage som dessa kör på de vägar som klassats upp till BK 4.

I framställan till regeringen noteras att Trafikverket gjort övergripande beräkningar för hur ett antal sannolika typfordon (bl a släp med långboggi fram) påverkar vägslitage och ett resultat från dessa indikerar ett ökat vägslitage på 10 till 30 procent. Samtidigt noteras att det krävs betydligt mer omfattande analyser för att kunna uttala sig med större säkerhet på nivån av vägslitage.

Mindre bruttovikt då sju och åttaxlade ekipage rullar på BK4-vägar skulle sannolikt resultera i att Trafikverket sparar några kronor i vägunderhåll, men samtidigt skulle bränsleförbrukning och CO2-utsläpp, per transporterat ton, öka i de fall som dessa ekipage får minskad lastförmåga.

Innan regeringen fattar ett beslut om eventuella förändringar så väntas en remissrunda där olika intressenter får tycka till.

I Trailer 3, som kommer till tidningsbutikerna i början av nästa vecka, uppmärksammas Trafikverkets och Transportstyrelsens framställan i en stor artikel. Här har vi också pratat med ett par av de åkare som investerat i nya ekipage som byggts upp efter dagens viktregler för BK4; Trygve Bengtson som driver Trygve Bengtsons Åkeri i Sölvesborg och Martin Forsgård som driver Bengt Forsgårds Åkeri i Habo.

En kommentar

  1. Förslaget bakom ett 74 tons vägnät grundades bl a på att fler axlar med ett genomsnittligt lägre axeltryck skulle skona vägen. Det nu införda förslaget med krav på ett visst antal axlar införs då det visat sig att åkerier och släpbyggare tyvärr satt i system att utnyttja färre axlar med ett genomsnittligt högre axeltryck än som från början låg till grund för införandet av 74 tons vägnätet.
    Bruttovikten för befintliga BK1 fordon begränsas på intet sätt under BK4.
    För övrigt förstår jag inte hur någon vågar påstå att en dolly med 1,8 m axelavstånd skulle vara säker, tvärtom kan den bli farligt ’stabil’.
    Per Thomson

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*