annons
Hem » Artiklar » Trailerdragare rammade TMA-bil på E4

Trailerdragare rammade TMA-bil på E4

Strax efter 14 idag tisdagen den 7/4 inträffade en allvarlig olycka i norrgående körfält på E4 vid Strömsnäsbruk. En olycka som sätter fokus på arbetsmiljön för alla som jobbar längs våra vägar. Först av allt ska vi meddela att båda inblandade chaufförerna tag sig ur fordonen själva och var talbara när polis och räddningstjänst kom till platsen. Båda fick dock följa med till sjukhuset.

Bakgrunden till olyckan var att vägkanten sopades av två lastmaskiner med soputrustning. Den bakre av dem hade TMA-släp och bakom den kördes en TMA-bil, bakom den kördes ytterligare en TMA-bil utanför vägkanten.

– Jag trodde inte mena öron när killen i TMA-bilen bakom mig ropade att han blivit påkörd, berättar chauffören i den främre TMA-bilen.

Det var alltså den TMA-bil som kördes sist, och fungerade som en förvarningsbil för trafiken längre bort, som blev påkörd. Det var även en varningsskylt som varnade för risk för kö längre bak längs vägen.

– Det var ju tur i oturen att våra bilar var på rull, vilket lindrade smällen något förklarar chauffören i den främre TMA-bilen.
Bärgarna på platsen var P-A bärgning i Markaryd och de jobbade med tre bärgningsbilar för att kunna öppna E4 så snart som möjligt. Hela arbetet var avklarat 4 timmar efter olyckan.

– Det här sätter verkligen fokus på vår situation. säger Lucas Falk. Detta är det vi är så rädda för när vi exempelvis jobbar med att hjälpa ett strandat fordon längs vägen. Jag kan exempelvis vara mellan släpet och bilen, för att jobba med en lastbil, när någon som inte har koll rammar min bärgningsbil som i sin tur rammar det havererade fordonet.
Lucas berättar att han får jobba utan stöd av TMA-bil och det gör hans situation än svårare och mer riskfylld.

– Visst kan man önska att det fanns både TMA-bil och polis som har lite koll på hastigheterna vid vägarbeten, säger ett av ögonvittnena på plats. Det är tid för både rengöringsarbeten, som det här, och andra vägarbeten så här års och det krävs några insatser från polisen för att få trafikanterna att respektera vår arbetsmiljö.

Den här chauffören berättar att han kört ner från Stockholm och sett sammanlagt fem vägarbeten längs vägen, men enda fartkontrollen längs E4:an hölls på 120-sträckan mellan Linköping och Jönköping.

– De har fått mer resurser, men prioriteringarna känns inte helt seriösa, suckar Lucas som gärna hade sett mer fokus på den arbetsmiljö han jobbar i.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*