annons
Hem » Notiser » Transportarbetarförbundet tar krafttag mot plattformsföretagen

Transportarbetarförbundet tar krafttag mot plattformsföretagen

Plattformsföretagen har alla liknande grundläggande affärsidé; att undvika arbetsgivaransvar så långt det är möjligt. Något enstaka har tagit ett steg i rätt riktning genom att faktiskt anställa. Däremot lämnar arbetsvillkoren, med en månads anställning åt gången, undermålig arbetsmiljö och mycket oklara försäkringsvillkor övrigt att önska. Ett sådant företag är Foodora, berättar Transportarbetarförbundet i ett pressmeddelande. Foodora har som affärsidé att leverera färdiglagad mat från restauranger till hemmet.

Transportsektorn drabbades tidigt av plattformsföretagens utbredning. Ett plattformsföretag är ett företag där den som utför ett arbete gör det som egenanställd under en gemensam plattform, ett gemensamt varumärke som Uber eller i detta fallet Foodora.

– Genom den framväxande gig-ekonomin ser vi hur människor utnyttjas med urusla arbetsvillkor i en farlig arbetsmiljö, säger Tommy Wreeth, ordförande i Transportarbetareförbundet som nu tagit initiativet till att organisera plattformsarbetare. Detta är riktiga yrken som förtjänar riktiga anställningar med schyssta villkor. Allt annat är oanständigt, det säger . Målet är ett kollektivavtal med Foodora.

-Vi har länge försökt få till en dialog med Foodora i Sverige, men säger jag att de ”inte har varit så intresserade av det”, så uttrycker jag mig milt. Sedan kom strejken i Norge, och vips är intresset något större även i Sverige. Det berättar Transports ordförande Tommy Wreeth.

Nu har Transportarbetareförbundet, som organiserar bland annat budbranschen, bestämt sig för att ta ett krafttag mot plattformsekonomin som man menar i slutänden är ett hot mot den svenska modellen. Det gör man genom att arrangera möten för Foodoraanställda runtom i landet och att lansera ett kraftigt rabatterat medlemskap för den gruppen.

-Om vi har ett system där det går att utnyttja människor på det här sättet, då menar jag att vi har ett systemfel, säger Tommy Wreeth. När nu Foodora insett att det faktiskt går att ha anställda så borde de också vara intresserade av att ta ett större ansvar för deras villkor och arbetsmiljö!

Transport är först ut inom LO med att ta tag i frågan genom ett särskilt medlemskap.

-Vi vet att det här är människor som har det svårt att få ekonomin att gå ihop, och även om vi också vet att det gäller flera av våra medlemsgrupper så har vi ansett att det har ett värde att försöka tänka utanför våra traditionella boxar och faktiskt försöka nå ut i den här branschen innan det är för sent. Bemanningsbranschen fick vi springa ikapp. Jag vill inte behöva göra samma sak igen, avslutar Wreeth.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*