annons
Hem » Notiser » Truckzter vill bli en Uber för transportnäringen
Genrebild. Foto: Ralph Andersson

Truckzter vill bli en Uber för transportnäringen

Truckzter är en digital tjänst som är tänkt att koppla samman transportörerna direkt med fraktkunder utan mellanhänder som speditörer. Enligt ett pressmeddelande är syftet att minska tomkörning för att på så sätt minska miljöpåverkan och samtidigt öka lönsamheten. 

Tjänsten riktar sig dels till fristående åkerier som inte är uppknutna av någon större speditör, dels till företag med transportbehov. Via Truckzter matchas åkeriernas och kundernas behov.

– Vår mission är mer miljövänliga lastbilstransporter och fulla flak, säger företagets vd Fredrik Regin.

Han samt delägaren och entreprenören Per Arenö arbetar nu med att lansera tjänsten och förverkliga visionen.

– Via vår digitala plattform kan vi matcha ihop frakten med lediga platser på lastbilsflaken. Varje gång det sker minskar miljöpåverkan samtidigt som lönsamheten ökar i en tuff bransch, säger Per Arenö.

Truckzter gör det även möjligt att spåra godset vilket kan vara svårt för mindre åkerier att erbjuda.

Företaget riktar sig till att börja med till åkerier och företag i Mellansverige. Första steget är att få en bekräftelse från marknaden att tjänsten fungerar. I nästa steg gäller det att få en växande skara åkerier och företag att använda tjänsten. 

– Genom att föra samman företag och åkerier och skapa en gemensam marknadsplats på vår plattform, hoppar vi över ett steg och ändrar branschlogiken. Lyckas vi blir vi en motsvarighet till Uber, fast inom transportnäringen, säger Per Arenö.

Om det blir huggsexa om godset, finns det inte då en risk att fraktpriserna pressas än mer än vad de redan görs idag? 

– Ska vi vara en attraktiv tjänst för åkerierna kan vi inte vara en prispressare i en redan lågmarginalbransch. Vi måste hitta sätt att öka marginalerna för åkerierna. Med Truckzter kommer åkerier att kunna öka sin fyllnadsgrad samt hitta returlass där det annars är en utmaning för oberoende åkerier att agera. Ofta är det andra eller tredjehandsuppdrag som finns att tillgå där många kapar emellan, säger Fredrik Regin till Trailer.se.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*