annons
Hem » Artiklar » Tuffa skogstransporter med Kenworth

Tuffa skogstransporter med Kenworth

Skogstransporter är en viktig del av åkerinäringen i ett land som Sverige. På andra sidan Atlanten hittar vi Nordamerika och där finns åkeriet San Jose Logging i kanadensiska British Colombia. De har precis investerat i en ny rigg, man säger så over there. En Kenworth T880.

Modellen är inte ny för åkeriet som har flera T880:or i verksamheten, men just den här bilen gick till Delbert Ritchey, som har 30 år som chaufför på meritlistan. Åkeriet, som är ett familjeägt åkeri, har funnits sedan 1957. De äger för tillfället fyra Kenworth T880 och tre T800.

Normalt sett rullar bilarna, som är trailerdragare, med en trailertyp som kallas Super B-trailer. Totalvikten på ekipagen ligger på 63,5 ton och de körs sällan mer än 20 mil vardera per dag. Halva sträckan är på highway, resten på små skogsvägar. Ofta med backar som kan ha en stigning på upp till 27%. Precis som i Skandinavien blir det långa nätter vintertid. Vissa körningar görs helt och hållet i mörker, och snön kommer som ett brev på posten när den tiden är inne.

t880-san-jose-logging4alr– Det är ett extremt krävande jobb och konkurrensen om de bästa förarna i regionen är stenhård, säger Darren Getz, som numera driver San Jose Logging.

Delbert Ritchey är en av de eftertraktade förarna och han ser nöjd ut när åkeriet presenterar hans nya rigg.

– Jag är ju ganska stor, ler Delbert Ritchey, med mina 184 cm och 125 kg. För första gången kan jag nu köra utan att behöva ha stolen tryggt mot hyttens bakvägg.

Den nya T880:an har en hytt som är 2,1 meter bred och 10 cm extra utrymme bakom sätet ger Delbert en betydligt komfortablare arbetsmiljö.

– Det blir tuffa dagar, särskilt för oss som är lite äldre, säger Delbert Ritchey. Jag är 60 år nu och vill hänga med ett tag till. Den nya hytten gör jobbet trevligare och det är viktigt med tanke på att det kan bli arbetspass så långa som 15 timmar med en hel del springande ut och in i hytten.

Delbert tar ett exempel på hur genomtänkt han tycker bilen är.

– Just det här rena utrymmet vid pedalerna är viktigt där pedalerna är hängande istället för golvmonterade, säger han. Det betyder att det är lättare att hålla rent och risken att lera och annan smuts kommer ivägen är obefintlig.

t880-san-jose-logging5lr

En kommentar

  1. Riktiga lastbilar 🙂

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*