annons
Hem » Artiklar » Två nya lättlastare från Renault

Två nya lättlastare från Renault

Den där närdistributionen blir allt viktigare i takt med att e-handeln ökar. Internationellt talar man om ”last mile distribution” och i Frankrike talar man om Renault Kangoo, Renault Express, Peugeot Partner och Citroën Berlingo. Renault presenterar nu en ny Express och en ny Kangoo där Express är en bil byggd på den äldre Dokker-plattformen, som har uppgraderats och delas med Dacia, medan Kangoo byggs på den modernare CMF-CD-plattformen.

Nya Renault Kangoo

Det där med plattformar är ett favoritbegrepp inom bilindustrin och det handlar huvudsakligen om hjulupphängning och bottenplatta. Kort sagt så betyder nyare plattform bättre vägegenskaper, lägre vikt och oftast lägre tillverkningskostnader. Efter att ha kört båda bilarna i stadstrafik så är jag beredd att hålla med om den skillnaden när det gäller de här båda bilarna. Kangoo känns rappare och smidigare men det handlar inte om någon avgörande skillnad. En entusiastisk budbilschaufför med bakvänd keps kan säkert hålla ett högt tempo även i en Express.

Nya Renault Kangoo

Den stora skillnaden när de gäller de här båda Renaulterna är interiören där Renault verkligen har tagit i ända från dragkroken för att förnya sin lilla skåpbil. Det talas ofta om att transportbilar går som personbilar, vilket naturligtvis aldrig stämmer. Transportbilar är byggda för att lasta mycket både vad gäller vikt och volym. Det betyder sämre fjädringskomfort och sämre ljudkomfort för den som åker skåpbil eller lättlastare. Märkligt nog så är ljudnivån högre i Kangoo än i Express, medan fjädringskomforten är bättre i Kangoo. Det senare beror på den modernare plattformen och den högre ljudnivån beror på vindbrus, vilket troligen kan härledas till den nya konstruktionen som Renault kallar ”Easy Side Access”. En smart konstruktion som både ger mer lastutrymme och gör det lättare att lasta bilen, men tyvärr bidrar med högre ljudnivå. Det kan också bero på att den provkörda bilen är en förseriebil. Vi håller tummarna för att Renault fixar det här till den normala produktionen för lösningen är smart och nya Kangoo är en trevlig bekantskap.

Nya Renault Express

Nya Kangoo tillverkas vid Renault-fabriken i Maubeuge, Frankrike, och börjar säljas i Sverige efter sommaren. En elektrifierad version lanseras i början av 2022.

Easy Side Access är, som namnet antyder, en uppfinning som gör det mycket lättare att lasta bilen från sidan. Genom att ta bort mittpelaren erbjuder Nya Kangoo den största sidoöppningen på marknaden. Öppningen är faktiskt dubbelt så bred som dess föregångare. (1 466 mm). Lösningen är extra bekvämt vi lastning och lossning av gods via sidodörren inne i trång stadsmiljö t ex. Passagerardörren kan öppnas 90 °. Det hopfällbara passagerarsätet och den vridbara skiljeväggen gör det möjligt att få ett platt lastutrymme upp till 3,05 m långt. Passagerardörren och skjutdörren kan öppnas och stängas i valfri ordning. Passagerarsätet är försett med två lastöglor för att säkerställa att lasten är ordentligt surrad.

Tillsammans med Easy Inside Rack, (infällbara lasthållare i taket) revolutionerar modellen när det gäller att lasta och lossa bilen. (tillval) Lasthållarna, som är en exklusiv uppfinning, gör det enkelt att transportera långa föremål. Med Easy Inside Rack nyttjar Nya Kangoo förvaring bättre genom att lägga ett övre säkrare lagringsutrymme för långa föremål (2 m – 2,5 m i den långa versionen). Innovationen frigör även värdefullt golvutrymme. Lasthållaren har en bärighet på upp till 30 kg och har en bredd på 45 cm. Easy Inside Rack finns endast på höger sida av fordonet och kan lätt fällas upp mot taket när de inte används. Lasthållaren har ett skyddande hölje ovanför passagerarplatsen.

Nya Renault Kangoo

Nya Kangoo kommer med multimediasystemet EASY LINK och nya körhjälpmedel inklusive den digitala backspegeln (som sedan tidigare finns på Renault Master) som ger utmärkt sikt bakåt, även om man har en plåtad mellanvägg samt plåtade bakdörrar. Andra nya funktioner inkluderar släpvagnsassistans (med dragkrok), Brake Stability Control och AEBS Advanced Emergency Active Braking.

Kangoo finns i en mängd olika varianter och den kommer i två olika längder. Det betyder att lastutrymmet kan variera från 3,3 till 3,9 m³ i standardlängden vilket är bäst i sin klass och från 4,2 till 4,9 m³ i den långa versionen.  Lastvikten är inte klar ännu.

Trådlös mobilladdning i nya Kangoo

Som motoralternativ kommer den finnas tillgänglig med diesel, med eller utan automatlåda och även som ren elbil – som sedan 2011 sålts i nästan 50 000 exemplar. I Sverige lanserar vi två dieselmotorer 95hk och 115hk diesel och en bensinmotor på 130 hk.

Nya Renault Kangoo lanseras i Sverige efter sommaren 2021. Priserna är ej fastställda ännu.

Nya Renault Express

Nya Express tillverkas på Renault-fabriken i Tanger, Marocko och började säljas i Europa och world wide i mitten av april. Express lanseras i maj i Sverige till ett rekommenderat pris från: 129 900:-

Express tillverkas bara i längden 4,39 meter och med en 716 mm bred skjutbar sidolastdörr. Den lastar maximalt 600 kg med bensinmotorn och 600 kg med dieselmotorn. Nya Express har stora utrymmen för småsaker i kupén (nästan 48 L) och en maximal lastvolym 3,7 m³.

Den skjutbara sidolastdörren har en lastöppning på 716 mm, störst på marknaden. För att enkelt lasta, lossa och komma åt lasten är Nya Express utrustad med 2/3 – 1/3 bakdörrar för extra bred bakdörr. Den har det bästa lastutrymmet (med skiljevägg) i förhållande till bilens längd som totalt ger 1,91 m användbart lastutrymme. Lastlängd upp till 2,36 m går att få genom att ta bort passagerarsätet och vrida gallret. Nya Express har ett lastutrymme som sträcker sig från 3,3 m³ till 3,7 m³.

Nya Renault Express

Nya Express erbjuder en nyttolast på upp till 780 kg i bensinversion och 650 kg i dieselversion.  Nya Express erbjuds med sex svängbara lastöglor på golvet och fyra på sidorna (tillval) och lampor i skåpet högt placerade (LED-ljus är tillval). Bilens lastutrymme kan låsas upp med nyckeln från hytten. Plastmatta i bagaget är standard, förvaringsutrymme i sidodörrarna, halkfritt trägolv eller träpaneler finns också som tillbehör (beroende på marknad).

Modellen har fått förbättrad säkerhet med backkamera och system för att förbättra sikten i döda vinkeln och släpvagnsassistans (ingår vid dragkrok som är tillval) för säkrare väggrepp.

I Sverige lanseras Express med 1,5 Blue dCi 75- och 95 dieselmotorer (55 kW – 220 Nm respektive 70 kW – 240 Nm). Dessa motorer är alla parade med en 6-växlad manuell växellåda. WLTP cykel blandad förbrukning börjar vid:5.1L /100km (133 g CO2/km)

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*