annons
Hem » Notiser » Tyska posten på offensiven

Tyska posten på offensiven

Ett slopat monopol på att dela ut inrikes brev i Tyskland får konsekvenser för tyska posten som är DHL:s huvudägare. Men koncernen är väl rustad menar företrädare för Die Deutsche Post.

I Tyskland finns långt gångna planer på att slopa monopolet vad gäller inrikes brevdistribution. Detta skulle i så fall få konsekvenser för DHL:s ägare som ju är tyska postverket.
Men företrädare för Die Deutsche Post menar att man står väl rustade och är redo för en offensiv.
– Vi räknar inte med en liberalisering förrän i januari 2008. När den inträffar har vi ändå goda möjligheter att utveckla lönsamma affärer. Ett exempel är expansion inom den internationella brevmarknaden, säger styrelseordförande Klaus Zumwinkel.
Ett annat sätt att påverka resultatet positivt, menar Zumwinkel, är en planerad utveckling av DHL:s verksamheter i USA. Häri ingår investeringar på 1,2 miljarder Euro, eller omkring 11 miljarder kronor.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*