annons
Hem » Artiklar » Vägtransportpaketet: Ännu ett steg mot obligatorisk hemresa
Om den liggande kompromissen blir ny EU-lag måste alla lastbilar i internationell trafik återvända till hemlandet var åttonde vecka.

Vägtransportpaketet: Ännu ett steg mot obligatorisk hemresa

(Artikeln har uppdaterats med röstresultat nedan)

Kring 15.40 på tisdagseftermiddagen godkände EU:s transportutskott den överenskommelse/kompromiss som i de så kallade trilogsamtalen förhandlats fram med ministerrådet och EU:s regering, kommissionen. 

Den innebär bland annat att alla lastbilar i internationell trafik måste återvända till sin hemmabas var åttonde vecka och att morgondagens kombitrafik omfattas av samma regler som cabotagetrafik

Överenskommelsen som omfattar tre delar (utstationerad arbetskraft, körtider och cabotage) på totalt över 100 sidor ska nu översättas till EU:s samtliga språk innan den ska upp för omröstning i transportutskottet en gång till och därefter till slutlig omröstning i parlamentet.

Innan denna slutliga omröstningen i parlamentet ska också ministerrådet, det vill säga infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och hans ministerkolleger ta ett formellt beslut. Men eftersom de olika ländernas ambassadörer i Bryssel sagt ja till överenskommelsen väntas ingen stor dramatik under detta ministermöte

Enligt den preliminära tidtabellen ska parlamentet behandla vägtransportpaketet under ett sammanträde i maj. Även här väntas den liggande kompromissen gå igenom, men eftersom det i östra Europa finns ett stort motstånd mot de föreslagna förändringarna så kan man räkna med att de kommer att fortsätta att arbete för att blockera överenskommelsen.

Röstresultat i EU:s Transportutskott, Utstationerad arbetskraft, en del som bl a innebär skärpta regler om att chaufförer som kör cabotage- och tredjedlandstrafik ska ha ersättning i nivå med värdlandets villkor från dag ett, 27 röstade ja, 22 röstade nej och 0 ledamöter avstod. 

Kör- och vilotid, en del som bland annat innehåller tydligare krav på att ordinarie helgvila ska tillbringas utanför hytten och att lastbilar i internationell trafik ska utrustas med en ny generation smarta färdskrivare som underlättar kontroll. 27 röstade ja, 17 röstade nej, 5 avstod.

Cabotage, en del där man nu också bakat in förändringar i kombidirektivet och som innebär att denna ska regleras på samma sätt som cabotagetrafik. Den liggande kompromissen innehåller också krav på avkylningsperiod och att alla bilar i internationell trafik ska återvända till hemlandet var åttonde vecka. 32 röstade ja, 17 nej och 0 ledamöter avstod. 

 

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*